Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

TVinköps-frågor

TVinköps-frågor

Hej
Tänker köpa en ny "billig" TV men komme ringen vart med villken sort.

En HDTV är bra om man spelar TV-spel men har en lampa som håller "bara" ca 2 år har jag hört.
Någon som vet vad en sån lampa kostar?

En plastmaTV passar ej till TV-spel säger någon annan, är det för att bilden "bränns fasst"?

Kan någon hjälpa mig att reda ut det hela?

// Aka
Antal svar på detta inlägg: 3
Det går alldeles utmärkt att spela TV-spel på en Plasma-TV. Inbränning riskerar du enbart om en och samma bild visas för länge. Om du t.ex. pausar spelet eller är inne i menyn väldigt länge och inte skall använda spelet på ett tag så kan du ju stänga av TV:n, så slipper du risken att bilden bränns fast.
HDTV är väl bara en standard för högupplöst bild? Vad gäller lampan så finns väl bara det i HDTV-projektor eller Backprojektions-HDTV? Rätta mig om jag har fel, men en vanlig HDTV (Plasma, LCD) har väl ingen lampa?
HDTV är en definition av kvalitén som TVn klarar att ta emot och visa. Att en TV benämns HDTV klar/ready betyder dock inte att den ger full HDTV-kvalitet i visningen. Det betyder bara att den kan ta emot signalerna och visa bild. För att vara säker på att man får full HDTV får man läsa på lite mer om den TV man skall ha.
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Brinntid för lampor gäller som sagt för bakprojektion och projektor.

Om du köper en Plasma så tänk på att du aldrig får lägga TVn ner, inte ens när du transporterar hem den. De måste stå upprätt hela tiden.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem