Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kamphundar

Kamphundar

Idag på TV diskuterades kamphundars vara eller inte vara, och som vanligt så skylldes olämpliga ägare för att det är så många dödsfall och allvarliga incidenter med dessa hundar.

Bl.a så diskuterades att ha tvång för sådana hundar att bära hundkorg, men det var inte tänkbart, för att då kunde hunden känna sig försvarslös.

Men alla dess människor som blivit anfallna och alla vi andra, har inte vi rätt att känna oss säkra när vi går ut, själv går jag gärna omvägar när jag ser en kamphund, hade en bror som blev angripen i unga år och svårt biten.

I mina ögon finns bara en lösning, förbjud kamphundar. Om inte det är genomförbart så tvinga ägarna att gå på någon form av kurs för att lära sig hur man hanterar en sådan hund, och innan man ens får äga en sådan hund, så tag en upplysning om ägaren, finns det en kriminell bakgrund så skall köpet avvisas.
Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Håller med.

EZ
Förbud är nog svårt att genomföra men jag håller med!Jag har två underbara hundar som jag jobbar med jag låter dom inte få träffa andra kamphundar.Det är ju inte hundarnas fel utan det är ägarna. Man borde införa ett typ av körkort för hundägare när man skaffar hund. Tyvärr så håller vi mäniskor och uppfödare attt förstöra vissa raser tex shäfer och golden jag går inte gärna fram till en golden idag av vissa anledningar.Det är vissa grupper i samhället som ser en kamphund som status att ha. En kamphund är ett livsfarligt vapen.
Kan bara hålla med. Alla dessa som har kamphundar har oftast inte det för att dem vill ha en hund som sällskap utan för att just kampa med dem el visa att de har makt, skrämmas. Inte alla kanske men många o det räcker tycker jag.
Annons
Men det är ju väldigt svårt att avgöra vad som skall klassas som en Kamphund. Blir ju lite godtyckligt. Lätt att fixa lite med rasblandningen så det ur juridisk synpunkt inte är en Kamphund. Du kan ju träna en Pudel till att bli agressiv. Jag gillar inte Pittbulls,kamphundar och de individer som oftas finns i andra änden av kopplet men verkar vara svårt att administrera ett sådant förbud.
Finns en mindre i Malmö nu iallafall
Heja polisen.
Jag tar nu för givet att när ni talar om kamphundar så är det PITTBULL ni talar om i det stora hela. En ren Pittbull ställer inte till med sådana här problem som ni vill ha det till, det finns nämligen inte många rena pittbulls i det här landet och de som finns hoppar inte på folk och andra djur som media vill ha det till. Det är blandningar på pittbulls som ställer till det för alla andra. Det som i dags läget kallas för Pittbulls är dock inte så rena som alla vill tro. våra Pittbulls tex är inte alls lika stora som tex de amerikanska pittbullarna. Det är dock därifrån rasen kommer och de har varit en egen ras nu sedan mitten av 1800 talet, ok SKK kommer förmodligen aldrig att erkänna Pittbullen som en egen ras pga diverse saker som händer.

Jag förstår eran oro tro inget annat. Jag har själv en blandning mellan Pittbull och Schäfer som aldrig gjort en fluga förnär, likaså är det med min Amstaff.

Det som i dagsläget kallas för kamphundar är Pittbull,Amstaff och Rottweiler. Detta är dock de vanligaste raserna, finns ett par till. Det kanske är dags att ta reda på vad raserna kommer ifrån och vad de var tänkta att användas till.
Håller med dig Fullast! Det är det jag menar med mitt inlägg det är inte hundens fel utan ägaren
Det är nästan alltid ägarens fel el vad man nu vill kalla det men vad hjälper det när dessa hundar anfaller människan. Likadant är det med det mesta som människan äger/har el har ansvar för, tex barn inte är det barnets fel när de far ut el är våldsamma nä det är föräldrarnas brist på uppfostran precis som det är hundägarens brist på vett.
Varför det just är de sk kamphundarna som är farligare än andra hundar ja det kan man undra. Kan vara att det är just dessa som hetsas till att fightas av oförståndiga ägare.
Förr i tiden var det dobberman (stavas det så)? som ansågs vara farlig o säkert andra hundar oxå.
Tyvärr så har det blivet ett mode för unga killar o tjejer att trissa sina hundar o då är väl dessa raser bäst till det.
Har ingen aning om hur man ska få stopp på detta.
Jag kommer i alla fall att fortsätta akta mig för dessa hundar, fast å andra sidan så är jag ganska reserverad för hundar jag inte känner.
Är hundägare till stans snällaste hund, han varken skäller på hundar el morrar, viftar bara på svansen o vill hälsa. En blandning av schäfer - labrador - spets, är klok o ser ut som en schäfer med korta ben o snäll som labradoren o svans o envishet som spetsen.
Det fins tyvärr fler raser som är osäkra på grund av aveln i sverige! Jag vill inte gå in närmare på dessa raser. Jag jobbar mycket med hundar så man ser rätt mycket. Det är inte bara staffar och pittbuls som är farliga!!
Ja det är sant att många raser är sönder avlade. Men det är väl inte det samma som att trissa sina hundar till att kampa mot andra hundar, eller!
Man kan få vilken ras som helst att bli en en kamphund,till en vissdel så beror det på aveln!Varför tror du tozza att man tar fram kamphundar?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem