Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ryckig skärmbild

Ryckig skärmbild

Sedan ett par dagar har jag märkt att bilden på min skärm "rycker" i kanterna. Trodde först att det berodde mina progressiva glasögon, men icke!. När jag tittar på bilden via TV-out (dvs på TV-n) är den helt stabil.

Är det så att skärmen håller på att kollapsa? Det skulle också kunna vara fel på nätstabiliseringen eller allt för gamla drivrutiner för grafikkortet. Har någon här på Forumet en idé eller erfarenhet om detta? Tips på ny skärm??

Jag har en Dell Dimension 8300
Standardskärm Dell 773c (4 år gammal)
Windows XP Home
Antal svar på detta inlägg: 10
Hoppas du får svar på denna fråga, jag har samma problem!
richard01 : Tydligen ingen som vet. Markerar tråden som "löst".
Kvibergsmyran , gissningar har vi alltid. och ett antal erfarenheter med.
skärmen har ju tydligen inte rasat på dessa tio dagarna. eller??

Vore jag ni , skulle jag testa med en annan skärm först.
att köra tv-out är inte samma sak.
annars så har du repeterat ett antal möjligheter som kan ge dessa problem
så en ren särskiljning av felkälla är att föredra innan man spekulerar vidare.
Annons
Göcke:
Som jag misstänkte: Hårt jobb med felsökning mao. Lat som jag är, provade jag genvägen via IS Forum. Kanske hade någon annan haft samma problem och klarat av det.

OK. Tack i alla fall
Jo jag har nog klarat av ett antal ex sådan fel. men att rabbla upp
alla varianter som du inte kan reparera själv är ju ingen mening med.

försök med en annan skärm. får du samma fel på den nya skärmen,
testa med en ny skärmkabel , om den är lös i båda ändar. sen är det bara grafik kortet och drivruter kvar , som du kan testa.

det tror jag du är kapabel att testa dig fram till.
Prova med att avmagnetisera skärmen,kör "degauss",leta på knapparna på skärmens under/framsida, det ska nog lösa problemet.
Det kan åxå vara att kabeln till skärmen ligger för nära nätkabeln så att det blir "överslag" isåfall sära på dem.
mvh/
Krister
maridon: Jag provade ditt förslag att "degaussa" skärmen. Visste inte att det fanns något sådant. Och visst: Det fungerade perfekt! Jag fick visserligen hjärtat i halsgropen under några sekunder och trodde skärmen var förlorad för alltid såsom den flimmrade och hoppade. Men som sagt: Det fungerade. Tack än en gång
Kvibergsmyran , bra att avmagnetiseringen hjälpte dej.

eftersom du skrev att det ryckte i skärmbilden ?
kontrollera om du har andra magnetiska eller elektriska prylar bredvid din skärm.

för är det bara jordmagnetism och armeringsjärn som påverkar skärmen,
så rycker det inte i bilden. då kommer felet smygande

skulle kunna tänka mig ett par högtalare som spelar dig spratt.
eller ett värme-element
Göckes påpekande om störande elektronisk utrustning intill datorn är säkert helt korrekt. I mitt fall var det nog videon som jag börjat använda vid digitalisering av VHS-band. Spelaren står bara ett par dm från skärmen och kablarna alldeles intill.
Tack Kvibergsmyran , den informationen kan hjälpa flera med mystiska färg fel och sneda bilder på gamla crt-skärmar.

Det kommer ju mer och mer burkar runt en dator nu, så ibland är det hart när omöjligt att se konsekvenserna av alla.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem