Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

IP-telefon eller ej..

IP-telefon eller ej..

Nu har jag använt min IP-telefon under några dagar och är redan bortskämd med hur bra den fungerar, samt hur billigt det är. Det skulle bli ännu billigare om fler skaffade IP-telefoni. Om båda har IP-telefoni ringer man alltid gratis till varandra. Men än så länge är det inte många som har installerat det (ingen av mina nära vänner eller släktingar har IP-telefoni).

Jag undrar vad det kan bero på. Man ska visserligen ha ett Internet-abonnemang, men det har ju de flesta. Kvalitén är utomordentlig (i alla fall för mig). Så detta borde slå igenom snabbt egentligen.

IP-telefoni fungerar i princip som vanlig telefoni. Den enda stora skillnaden är att man kopplar in telefonen i en dosa som i sin tur kopplas till bredbandsanslutningen. Man kan ta del av funktioner som vidarekoppling, röstsvar, samtalslistor, kontaktbok, skicka SMS, osv.

Jag har kvar min vanliga telefon för ingående samtal, ändå har månadskostnaden för Internet och telefoni sjunkit med cirka 30 kronor. IP-telefoniabonnemanget kostar 49 kr per månad. Jag ringer gratis till alla fasta telefoner i Sverige. Öppningsavgiften är 45 öre. Mobilsamtal kostar 1,49 per minut. Utlandssamtal är billigare än med vanlig telefoni.

MINA FASTA KOSTNADER PER MÅNAD:
Telefoni bas: 118 kr
Bredband 2 Mbit/s: 289 kr
Nummerpresentation: 20 kr
IP-telefoni: 49 kr
TOTALT: 476 KRONOR

Johan
Antal svar på detta inlägg: 10
Härligt att höra hur positiv du är...Antingen är jag trög eller....Din IP-telefoni hur är den kopplad? Har du fiber eller ADSL?
Kopplar du via datorn eller? Vilket bolag är de som ha de här priserna?

Varför har du din fasta telefoni kvar? (beror på svaren här ovan)

Det skulle vara kul för mig att jämföra vad jag själv har.....

Lycka till
cribbe
Jag har en adapter som är kopplad mellan modemet (Internet) och datorn (Ethernet). Jag har ADSL med Spray 2 Mbit/s abonnemang. Jag behöver endast ha modemet och adaptern påslagna när jag pratar i telefon. När jag är borta kan jag slå av all ström. Då vidarekopplar jag samtalen eller låter röstbrevlådan gå in. Var jag än befinner mig kan jag kolla röstbrevlådan via min mobiltelefon eller med hjälp av ljudfiler som sänds till mig via mail.

Jag har kvar fast telefoni eftersom jag måste ha en telefonanslutning för att kunna ha Spray bredband. Eftersom jag har både Telefoni (bas) och bredband hos dem betalar jag mindre för bredbandet (289 kr) och det sjunker ytterligare när Glocalnet tar över i maj. Jag jämförde en massa olika IP-telefon-alternativ innan jag valde det jag har nu. Jag beställde via Wasadata och fick mitt abonnemang hos Telavox. De har varit mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Inga långa telefonköer.

Johan (positiv)
Jag fattar ingetting varför har du kvar din vanliga telefon jag kör enbart med fiber och IP-telefoni både via datorn och telefon.
Annons
Jag har gjort så gott jag kan. Har just skaffat IP-telefoni. Efter vad jag har hört måste man ha ett telefonabonnemang i botten för att kunna erhålla bredband. Berätta gärna mer, så kanske jag kan sänka mina kostnader ytterligare.

Johan (nöjd men vill bli ännu nöjdare)
Ok då förstår jag. Du måste ha abonnemang för vanlig telefoni om du har ADSL...Det där med röstmeddelande som SMS var ju bra...Ja ja hoppas du är nöjd..Själv har jag fiber och bredbandstele via Tele2. Personligen är jag verkligen nöjd..Summa summarum betalar jag 320 + 59 för telefonin som jag får ringa för...

Lycka till...
Den bästa Ip telefon alla kategorier tycker jag Cellip är.

http://www.mysecretary.net/sv/index.html


Har aldrig haft så låga kostnader och så problemfri.(två år nu)
Chrille
Jag har kollat lite mer och det verkar som om det endast är Bredbandsbolaget som kan erbjuda abonnemang med fiberkabel där jag bor. Jag har försökt se vad jag kan spara genom att gå över till Tele2 också. Men det ser inte ut att ge mycket. Jag tror att jag behåller det jag har tills vidare, så får vi se vad framtiden har att ge.

Det som är bra med den IP-telfonioperatör som jag valt är att villkoren är exakt desamma som jag tidigare hade med Spray Alltid, det vill säga endast öppningsavgift på 45 öre och ingen minutkostnad till alla fasta telefoner i Sverige, alla tider på dygnet. Och dessutom med lägre månadsavgift. Samtidigt som jag nu har två olika telefonnummer för den fasta telefonin.

Om jag bodde någonstans där jag kunde välja fiberkabel till bra pris, skulle jag överväga att inte ha kvar det fasta teleabonnemanget hos Spray, men i dagsläget ser det ut att vara ett bra alternativ där jag bor. Men som sagt, det kan komma att förändras över tiden.

Johan (tackar för bra information om IT/IP)
Hur brukar det vara där det finns stadsnät med fiberkabel? Är man oftast bunden till en operatör eller kan man välja bland många olika. Varierar priserna mycket beroende på var man bor? Någon kanske vet lite mer om denna relativt nya marknad...

Johan
axe
Jag har samma som allaboard70, dvs. Spray (som nu har gått ihop med Glocal).
Jag har fast telefoni, ADSL Spary 2.0, och använder Skype som IP-telefon.
Allt har fungerat bra ända från början och genom att jag har både ADSL-en och fast telefon hos Spray blir det rabatt på månadsavgiften.
Skype har ingen månadskostnad man sätter bara in ett antal 100-lappar för att kunna ringa ett bra tag. Och som sagt det är mycket billigare än alla andra alternativ som jag har försökt studera.
Att jag har kvar fasta telefonen beror på att jag är "ensamsittande" pensionär så jag har använt *61*mitt mobilnr* 8sek# för att flytta inkommande samtal till min mobil efter 8 sek om jag inte svarar i den fasta.
Det är jättebra när jag är ute på tomten eller inte är hemma.
Visserligen får jag betala flytten till min mobil men det kan inte hjälpas. Man kan ju försöka att inte prata för länge i mobilen när man får betala samtalet själv. Det är väldigt skönt att alltid finnas tillgänglig när någon ringer till min hemtelefon.
Som sagt jag tycker att Skype IP-telefoni fungerar Toppen-Toppen-Bra.

P.S. allaboard70, jag är själv från Luleå ursprungligen och har jobbat många somrar på sorteringen i Kalix. Have a good Second Easter.
Det finns mycket! Jag har kollat tips från er andra här på forumet och läst vad folk tycker på andra forum. Liksom axe är jag nöjd med mitt Spray bredband. När det gäller fast telefoni / IP-telefoni finns det flera bra alternativ. Några av de mest prisvärda verkar vara Com Hem, Riksport80, Tele 2, Cellip, Skype samt Wasadata / Telavox.

Men det finns säkert fler som är lika bra eller möjligtvis ännu bättre. Utvecklingen går ständigt framåt.

Johan

Ps. Tack för hälsningen från Luleå och sorteringen i Kalix!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem