Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Routrar

Routrar

Försökt koppla ihop bredbandsbolagets modem+ telefonbox+netgear-router+dlinkrouter.Den sista routern för att få tillgång till trådlöst.
Byter jag Netgear-routern mot Dlinken, kopplar den ner efter några minuter.Med Netgear-routrern funkar allt bra bortsett från att den inte har någon trådlösfunktion.
Prövade att stänga av DHCP i Dlinken för att det inte skulle krocka med
adressutdelningen.Kommer åt Dlinksroutern men den får ingen adress av Netgear-routern. Nån som har någonlösning på problemen? Har den senaste uppdateringen av Dlink-routern.
Antal svar på detta inlägg: 3
Jag vet inte hur du har kopplat ihop det, men det låter som lite trassligt ?

Börja med att ansluta modemet till telejacket och telefonidosan där den skall vara.

Dra sedan sladd från modemets TCP/IP port till netgear routern, och då borde det fungera...

Vill du också ha tillgång till den trådlösa uppkopplingen via D-linken så kopplar du in den också i netgear routern, surfar till den och ställer in en statisk IP adress, typ 192.168.1.3 eller så....

Då fattar netgear routerna att denna produkt är undantaget DHCP servern och hanterar den som en vanlig nätverksenhet, det är också viktigt att du terminerar DHCP servern i Dlink routern, annars så har du konflikt.....

dator till netgear.
netgear till modem
modem till telejack +
d-link till netgear med avaktiverad DHCP samt fast IP adress ( som givetvis ligger i samma nät som netgear routern... )

Det borde lösa problemen.......

// x
Tack,ska testa i veckan. Hör av mig och meddelar hur det har gått.
Snacka om att trassla till det.
Du måste nog göra ett nytt subnät till D-linken om det skall fungera.
(eller stänga av routingfunktionen)
Annars blir det IPkonflikter i nätet hela tiden.
Det du skall ha är en accespunkt utan routing till det trådlösa nätet.
Eller ännu bättre köp en ny trådlös router som fungerar.
(För om D-linken lägger ner på den första placeringen så kommer den
inte bli bättre på den andra, det är helt säkert).

Lycka till

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem