Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Fönster öppnas automatiskt i XP

Fönster öppnas automatiskt i XP

Hejsan Internetstartsvänner!
Har nyligen börjat att använda XP. Använde Win 98 innan så det känns som en stor förändring. Hittar inte så bra i denna nya värld. Tar chansen att stääa en fråga till er och se om ni kan hjälpa mig.
När jag sätter i ett usb-minne i usb-porten öppnas ett fönster automatiskt. Fönstret visar innehållet i minnet. Nu vill jaginte att fönstret skall komma upp automatiskt utan jag vill kunna öppna utforskaren själv. Jag utgår ifrån att det går att ställa om så att fönstret ine öppnas av sig själv frågan är bara var? Finns det någon XP kunna vän där ute?

Ha det bra och hissa paraplyet!
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 6
Tanka hem MS Powertoys och installera Tweak UI.
Med detta lilla program kan Du ändra på många småsaker.

Annars gör så här. Sätt i USB minnet / Öppna Den här Datorn / Högerklicka på USB minnet och välj egenskaper / Under fliken Spela upp automatiskt kan Du välja hur Du vill att XP ska göra.

Hej
Jag har gjort som Stefan föreslog men det hjälpte inte. JAg tycker att det måste gå att fixa till med XP utan att installera något program. Några andra förslag på åtgärder?

En annan fråga. Det kommer upp en ruta nere i vänstra hörnet när jag går in i XP. Den handlar um att diskutrymmet är begränsat och håller på att ta slut. I detta fallet är det mycket kvar. Hur ställer jag in detta värde när programmet skall vara och hur får jag bort denna ruta så att den inte hoppar upp i tid och otid. Rent allmänt är jag allergisk mot att det hoppar upp rutor utan att jag har sagt att det skall göra det. det tycker jag är en stor skillnad mot Win 98. Där var det lugnt och skönt.

Håkan
Hej Håkan, får en känsla att du bör kolla upp varför du får denna varning om diskutryme.
vilken disk är det?
har du flera diskar och hur stora är de. osv
vilken typ av formatering har du.
hur mycket diskutrymme säger OS-et att du har mm.

att bli allergisk mot rutor som öppnas kan alla bli
men att bli det på systemvarningar måste vara att gå för långt. det finns så mycket annat som du aldrig får några varningar om. det måste vara bättre att slösa energi på de sisstnämnda.

mvh Göcke
Annons
Det är väl inte så att det är det virituella minnet som håller på att ta slut och det är detta som systemet varnar för?
Om det är så, så kan du via egenskaper för "Den här datorn" ändra storleken på växlingsfilen. Det finns olika inställningar där bla windows själv bestämmer hur stor filen skall vara, men ibland funkar det inte riktigt utan då kan man ställa upp storleken.
Hejsan!
Jag har använt Partiton Magic och delat upp disken. Det är en av sekundärpartitionerna som beklagar sig. Den är på 700 mb och tycker att jag skall frigöra utrymme när det är 60 mb var, Känner att jag vill kunna fylla hela så gott som hela disken med information. Nu har jag ändrat värdet till ett minumum, 5 mb. Får se om det funkar bättre. Har väl inte riktigt pejl på hur detta virtuella minne och växlingsfil fungerar.

Håkan
Ja du verkar ju ha koll på diskarna , men tycker att du skall nöja dig med att ha de 60Mb fritt i din fulla diskpartition.
Tänker inte gå in i detalj varför. men bara nämna att man aldrig bör köra diskar fulla till sista Mb. en av orsakerna till att
det kan uppstå problem sedan för dig om du vill öppna en fil och programet samtidigt skapar en temporär fil på samma disk. kanske kan ge dig en fingervisning av problemets karaktär.
och att Det virtuella minnet har nog inget med detta att göra.

problemet med ditt andra fönster angående usb-minnet
ser jag inte heller som ett problem som du förklarar det
utan en påminelse/bekräftelse på att du har satt i minnet.
och att det är ok att använda detta.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem