Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

FTP Problem

FTP Problem

Hej på er Internetstartare! Vi börjar väl bli en skara nu? *S*

Har ett problem med min FTP Server.

Jag kör ett trådlöst nätverk hemma med D-Link ADSL Router med inbyggd accesspunkt.

Jag kör även Dyn DNS på nätet och har alltså en dynamisk adress.

Problemet är att min Surv-U FTP server inte känner av mitt IP nummer, utan tar istället mitt interna IP nummer på mitt intranät, jag har förstått att jag kan styra förfrågningarna i routern till mitt interna ipnummer samt att jag kan låsa upp ett antal portar för trafiken, men jag tror inte att det räcker?? Jag har provat och hur jag än vrider o vänder så kommer jag inte åt min FTP, skriver jag däremot mitt interna IP nummer i Explorer så kommer jag fram, men det hjälper ju liksom inte......

Nån som vet och kan detta? Jag har typ 1300 GB som jag delar ut den vägen, och det finns ett flertal "där ute" som vill att min server skall gå igång......

Tacksam för hjälp......

Kör för övrigt en IP engine som hela tiden uppdaterar IP numret så att min dynamiska adress fungerar, och den hittar mitt riktiga IP nummer utan problem ? Hur kommer den förbi routern om inte Serv-U gör det ?
Antal svar på detta inlägg: 9
Sitter du bakom router så kommer du inte åt din ftp.. men de utanför gör därimot det om den är konfad rätt..
*hmmmmm*

Det är ju det som är problemet! Att den kanske inte är konfigurerad rätt, och det var ju det jag ville ha hjälp med..... Men jag tror mig ha en lösning... Det finns tydligen något som heter "Virtual server" på routern som jag skall peka om på min IP samt tillägna port 21...

Sen skulle det vara löst ? Vem vet, vi får väl se.....
Din bredbandsrouter måste styra om FTP-anropet
utifrån (på utsides adressen) till din interna adress.

Detta sätter du upp i routern under Virtual servers
om du har Dlinks 604:a. Porten för FTP är 21

Annons
i din router/brandvägg så skall du öppna upp port 21 och 22 mot ditt ip--nummer som ftpservern går på
att det går att köra ftp mot den lokalt visar på att ftpservern rullar på som server
Öppna port 21 och forwarda den sedan typ 1024-1030 portarna för data överföring.. efter som du kör ju självklart passive mode när du har router..
Idag har jag säkert 10 st portar öppna för att ett antal program ska kunna fungera och för att öppna portarna så går jag in på routerns kontroll panel och den hittar jag genom att skriva in routerns lokala ip adress.

Det kan också vara så att FTP programmet kör en annan port
och inte 21 , ... I vanligaste fall så kan man ändra på vilken port ftpn ska använda.

F¤#"n och hel¤%#ete!

Det går inget bra alls det här med FTP´n alltså!

Följande förutsättningar finns!

Router : Dlink 604+

FTP Server : SERV-U

NO-IP Duc - minionserver.no-ip.com / styrd mot mitt IP.

Jag startar servern och konfigurerar den att köra på port 21, lägger upp 3 användarkonton med anv + lösen.

Sen går jag in på routerna och öppnar port 20,21,22 och talar om för routerna att dessa skall vidarebefodras till mitt interna IP på datorn.

Men jag kommer ändå inte åt min FTP ?

Jag menar, skall det inte vara så att om jag använder iexplorer och skriver ftp://xxxxxx.xxx så skall min router fatta att det är ett FTP anrop och skicka trafiken till port 21 på min dator, och således så skall min FTP-server svara ?

Kör Telia 8000, och har uppdaterat firmware i routern.

Är det några inställningar jag missat ?

Tacksam för svar......

Den som hjälper mig bäst kommer att få ta del av ett lösen in på servern, och jag kan lova att det finns något för alla!

Mvh

Minion IT

Hej igen!

Glöm alla problem innan, nu fungerar det klockrent.....

Tragiskt nog så hade jag registret in fel namn på min server hos min dynamiska adress givare.... En riktigt hjärnsläpp faktiskt, men.... vad skall man säga....

Nu är den uppe i alla fall.......

Tack ändå för alla svar!
=)
Minion IT , det är sådant här som gör det så kul med datorer.
man vet inte alltid om det är datorn eller en själv som får släpp. och det räcker ju med ett felslag så är det klippt.

lycka till
/ göcke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem