Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Anslutningsproblem till Internet

Anslutningsproblem till Internet

Finns det någon som kan tala om varför jag har så svårt att komma in på internet när jag stängt av strömmen. Kan hålla på massor med gånger innan det fungerar. Har jag den på hela tiden är det inga problem. Brukar vilja stänga av den när jag åker bort några dar. Tack på förhand Snurre
Antal svar på detta inlägg: 3
Menar du att du stänger av datorn? eller att du stänger av strömmen fram till datorn och övrig utrustning som modem/router också?

Vad menar du med att du har svårt att komma in på Internet? att det dröjer en stund efter att du startat datorn? eller är det något annat?

Om du menar att det tar en stund direkt efter att du startat datorn samt ditt modem så kan det bero på att modemet skall erhålla en IP-adress från din bredbandsleverantör och sedan skall routern ge din dator ett internt IP-nummer om du inte låst dessa.
Lite oklart vad du har för utrustning. Men, min rekommendation är att du efter ett frivilligt, eller påtvingat, strömavbrott slår på utrustningen i den ordning som är närmast "telenätet" först.

Dvs, om du har ett ADSL modem, en router och en dator, bör de slås på i nämnd ordnig och gärna att det kan få gå några minuter mellan att du slår på resp enhet.

Då hinner ADSL modemet presentera sig för internet, i lugn och ro. Routern får tid på sig att säga goddag till ADSL modemet och datorn får slutligen allt serverat, när den väl går igång.
/frille
Tack Ska prova nästa gång. mvh Snurre

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem