Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Backup

Backup

Vad är smartast idag när det gäller backup på en filserver? Fortsätta köra med dat-band eller slänga ut bandstationen och köra på externa hårddiskar?

Hårddiskar kostar ju inget idag, och man slipper ju bandbytena. Självklart använder man minst två diskar så att en alltid är på annan plats.

Är det något jag glömmer eller inte tänker på?
Antal svar på detta inlägg: 7
Det som är driftsäkrast är väl bandstationer eftersom hårddiskar går sönder.
Det är ju ett av skälen till att man tar backup eller hur?
Kör minst 3 hårddiskar i ett rullande schema. Redovisningsfiler och dyl.
sparas ex. varje månad / år på en DVD för c.a 10:-

Man slipper troligen komprimera sina filer om man kör dom till en disk,
man slipper också den långa accesstiden för att hämta tillbaka ev.
filer från disk i stället för band.

tejay4u tycker att band är säkrare än disk, men vi som varit med ett tag
vet att band är synnerligen känsliga media som behöver bytas betydligt
oftare än vad som är brukligt. Många är det som plockat fram sitt gamla
band bara för att finna att det ej går att läsa.

/Doktorn
Det var så jag tänkte ungefär. Just för att enklare plocka tillbaka en enstaka fil tar ju evigheter med en tape.

Jag har under mina 25 år i datorvärlden aldrig råkat ut för en diskkrasch (peppar peppar ta i trä) än men den dagen kan ju komma. Tror att det blir lite lättare med en restore från disk.

Fler synpunkter och idéer?
Annons
Skulle det inte vara praktiskt att hyra in sig på externa lagringsmedia på nätet, som gör kryperat autobackup varje dag och t.o. m olika ställen....

Själv använder jag detta och det fungerar klockrent....ja, visst man måste ha tillgång till nätet hela tiden...Personligen är jag inte orolig att det skall havirera....

Bara ett förslag och en tanke.....
Tips!

Jag har just konfigurerat klart en SBS Server med alla tjänster, och frågan kom då till backup...

Vad göra...

Jag löste det med en Tandberg RDX och 120GB media...

Det är som band, men ändå inte..

Man lagrar allt på diskar som sitter i en fast monterad station, varje dag så tar man ut disken och sätter in nästa, och så vidare...

Jag kör med 3 diskar på denna servern, så att det alltid finns 2 backup som är ganska färska.

Dessutom så tar den inbyggda säkerhetskopieringen i SBS sin backup till en fast USB disk på 800MB, men den flyttas ju inte ut ur byggnaden...

Fungerar riktigt smidigt och jag är helnöjd!

// x
Det här med backup är ju inte helt enkelt.
Det beror väl på hur pass känsliga data man har att skydda.
Och hur mycket.
Helst skall man förvara backupkopior i en annan byggnad för att klara av bränder och vattenskador mm.
Och då är det smidigt med band som är stötokänsliga vid transport.
Har man lite mindre krav och kan förvara backupen i en annan del av byggnaden är nog en NAS-enhet med RAID5 en bra grej. RAID5 är ju bra då en hårddisk kan gå sönder och kan bytas utan datan på NAS-enheten går förlorad.
Ni har helt rätt i att hårddiskar är billigt idag, men de är fortfarande väldigt stötkänsliga vid transport.
Och det är en nackdel tycker jag.
En annan möjlighet beroende på storlek på data är väl ett flashminne för de blir ju bara större och är uppe i bra storlekar nu för tiden och är okänsliga för stötar.

Ämnet backup är alltid intressant att diskutera.
De flesta slarvar en del och tycker att krascher inte händer dem.
Men det gör det förr eller senare och då blir man paff och undrar hur gick det här till?
Jag hade tidigare 3 st. raidade hårddiskar som back up på min server här på kontoret. Det funkade bra tills jag fick ett blixtnedslag som slog ut hela servern och två arbetsstationer. Jag hade inget skydd mot åska, inte fan tänke jag p att det behövs även i centrala staden.
Ett års bokföring gick åt fanders, sån tur var hade jag även det på papperskopior så det tog bara nån vecka att knappa in det igen.

Numer har jag 2 st. raidade diskar samt en HP DAT-bandstation i serverm. Och en extern UPC som skall ta blixt och strömbortfall. Banden byter jag 2 ggr i veckan i en i en serie på 10 band. Vid första bytet varje ny månad lägger jag undan bandet och tar fram ett nytt. Banden förvarar jag i ett brandklassat kassaskåp.

Nu känns det ganska säkert, men helt säker kan man ju aldrig vara.

Ett råd jag fick när när jag köpte bandstationen var att rengöra ofta, mycket oftare än vad den kallar på rengöring. Jag kör rengöringsband en gång i veckan.

/B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem