Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Tidvatten

Tidvatten

Har alltid funderat på hur tidvatten fungerar.

I många länder bl.a England och Danmark her man ett kraftigt tidvatten, i England rör det sig om flera meters skillnad mellan ebb och flod.

Men båda länder finns vid Nordsjön, och nordsjön är förbundet med våra vatten, så jag kan inte fatta varför vi inte påverkas när deras ebb t.ex inträffar. Tycker det strider mot naturlagarna, det kan ju inte finnas en gräns ute i havet, där ena sidan har normalt vattenstånd, medan den andra har dessa enorma skillnade i högt o lågt vatten.

Någon som kan förklara det för mig?
Antal svar på detta inlägg: 10
Micke03!!

Detta kanske hjälper. Men jag fattar inte varför vi inte har tidvatten i
Skandinavien. Det vet nog inte professorn heller. He,he

www.uvc.uu.se/ProfessorVatten/vattenbild/text.asp?b=28 - 3k
HejMicke03! Gåtan är inte så svår löst som du tror. Det har med hur månen och solens dragningskraft att göra. Det villsäga hur månen står jämtemot solen. Om du tittar en molnfri solig dag och du ser månen, då kan du nästan vara säker på att det är ebb eller flod någonstans i europa.Att skillnaden kan vara så stor som flera meter beror på (tror jag)att hur nära golf strömmen landet ligger. Vi har ebb och flod i sverige med.
Efter att ha läst detta Leiake, så skulle man kunna tro att vi aldrig är vända mot månen.

Mycket märkligt.
Annons
Att vi inte har tidvatten i Sverige beror på att vi tillsammans med Norge i verkligheten är en flytande halvö.
Antagligen det bästa svar man kan få!

Varför har vi så lite tidvatten i Sverige?
Svar: Tidvattnets storlek är beroende av bassängernas topografi och storlek. I våra vatten är det lokalt genererade tidvattnet av mycket liten betydelse. Det tidvatten vi upplever beror på en våg som kommer in via Nordsjön,Skagerrak och Kattegat. Eftersom det här är grunt så kommer vågen pga friktion dämpas kraftigt. Vid den vidare passagen in i Östersjön begränsas den ytterligare genom de trånga förbindelserna via Öresund och Bälten Kvar i Östersjön finns endast några centimeters variation till följd av tidvatteneffekter.
Det stämmer inte riktigt att vi är utan tidvatten i skandinavien.
Jag har bott i nord-norge några år & där kunde det vara upp till över 1 meters skillnad mellan flo & fjaere som det heter i norge.
Eftersom jag är sportfiskare så hade jag noga koll på tidvattentabellen.
Klart att vi har tidvatten i Norge:
http://www.nyteknik.se/art/24801
Och här finns det massor av kul information:
http://vannstand.statkart.no/tidevann.php?var=side6

Oj vad mycket denna tråd gav, nu är ett av mitt livs stora frågor besvarad.
Micke03!

Alla har lurat dig. Vem f/n vet varför vattnet hoppar upp och ner. Ingen!!
Skylla på månen. Bla, ha . Men att jordklotet snurrar det har jag anat.He,he

Vi tar en rund behållare.( Ingen bysthållare.) Häll i vatten.Luta på den och var nykter. Nu ser man att vattnet rör sig åt höger och det blir mer
i ena halvan än i den andra. Det är politik. He.he

Jag vet inte var jag var men troligen Tenneriffa. Där fanns en restaurang
där vi intog diverse. Där fanns en djup ravin( 100 m) nedanför som fylldes av
tidvattnet på ett dramatiskt sätt. Dom hade satt upp glasskärmar som skydd. Faktiskt ett fantastiskt skådespel. Vissa kvällar räckte inte glasskärmarna till. Men då fick man en extra drink om man blev blöt. Jag hade tur den veckan. Skärmarna räckte inte. He,he

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem