Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Upphandling byggsektorn

Upphandling byggsektorn

Hörde på nyheterna att Skanska och ett annat konkurrerande byggbolag, glömt vilket, hade problem med att upphandlade underentreprenörer anlitade svart arbetskraft. Man visste inte om detta! Dyngsnack!!!. man mörkar för att kunna hålla budget. Skyller sedan på underentreprenören, som ju försvinner o man tar in nya. Det finns regler, som de själva varit med att utforma, AB 04 och UE 04, som klart beskriver hur en upphandling skall gå till. Adminstrativa regler med krav på kontrollplan, finns också med från kunden. Skall finnas!!! Varför fuskas det på denna nivå hela tiden ? Är upphandlarna mutade? Som enskild liten entreprenör brukar jag kolla upp organisationsnumret med Skatteverket. Ett samtal eller mejl och allt är klart. Dessutom med vitesföreläggande, jag kräver 50000:- för varje anlitad svartjobbare + avsked direkt, om det händelsevis skulle slinka igenom. Krav på att varje vecka lämna in arbetsrapporter. Står i regelverket !
Är man så stor som byggentreprenör att man helt enkelt litar på att myndigheterna skall se mellan fingrarna med dessa brott?
Antal svar på detta inlägg: 4
Även om man kollar upp underentreprenören med skatteverket så är det ju inte säkert att denne betalar skatt för samtliga anställda. Det är i stort sett omöjligt att kontrollera såvida man inte begär in personuppgifter på samtliga arbetande och sedan kollar dem och inte ens då går det att se helt aktuella uppgifter.

Att skanska skulle anlita ue som har svart arbetskraft för att hålla budget verkar inte särskilt troligt eftersom det är högst sannolikt att de har begärt in fast pris från ue, vilket är brukligt inom branschen.

Jag tror snarare att det är ue som inte kan hålla budget utan att anlita svart arbetskraft. Det kan man inte hålla Skanska och andra generalentreprenörer ansvariga för.
Enligt svar av Telamundo, så spelar det ingen roll med id-korten då! Som varje byggjobbare skall ha, oavsett det är ue eller direkt anställda.
Jag har själv utfärdat för våra ue: Krav enligt avtalsregler. Följs inte det numera tro?
Jag har under de ca 10 år(sommarjobb som arbetare och indirekt administrativt heltid) som jag varit inom branschen aldrig varit med om några särskilda ID-kort eller liknande krav. De enda gånger sådana har krävts är på känsliga områden för behörighet, t ex hos vattenfall, sjukhus etc.
En entreprenör kan aldrig få full insyn i hur UE sköter sitt företag och det borde inte heller vara deras ansvar. Det är UE som skall sköta sitt företag enligt de regler som finns och så sköter entreprenören sitt.
Jag har ansvarat för en certifiering av företaget och där har aldrig ens nämnts några ID-kort av konsult eller revisor.
Annons
Har Du hört Dig för hos facket?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem