Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med nätverkskabel

Problem med nätverkskabel

Min dotters dator har börjat bette sig väldigt konstigt , det kommer upp me några secunders mellanrum upp att " en nätverks kabel är inte ansluten" alla kablar är anslutna vi har Fiberlan och router , den ansluter automatiskt efter en stund vad kan det va för fel ?? även skärmen la av men när jag stängde av datorn fick göra en "norsk" så fungerade den oxå Hon behöver verkligen sin dator

Tacksam för svar
Antal svar på detta inlägg: 7
inte för att jag vet vad en norsk är för något i datorsammanhang.

men du kanske skall gör en lika dan på din router med.?

jag skulle nog ställa en motfråga vad som egentligen föregick din såkallade norsk. för jag misstänker att du (din dotter) har problemet i anslutning till detta.
Jo en " norsk" betyder att man stänger av manuellt så att säga på själva pc och inte på start *S* hoppas du förstår nu jag skriver lite knäppt när jag blir stressad :P

Okej jag tror oxå att det kan ha me routern att göra , att jag stängde av så berodde på att skärmen slocknade , när jag sedan satte på datorn igen så fanns bild och den fungerade men snslutningen va precis samma som förrut stänge av och kom igång . Ska jag stänga av routern och se om det hjälper ?

Kan tilläga att jag tror hennes daror kraschar i o m att när jag skulle stänga av den igen så låste sig datorn så jag fick göra en "norsk" igen och problemen me skärmen och att den låser sig beror nog inte på anslutnings problem utan att nåt är helt uppåt väggarna , men det får jag fixa på nåt sätt .

Det blir inte nåt fixande med det nu ikväll men jag ska kolla det imorrn om det fungerar me att jag stänger av och sätter på routern om det nu kan va det hoppas på att det är så enkelt .

Tack och God natt
kan ni inte komma åt att döda en process med att starat aktivitetshanteraren , genom att trycka ctrl/alt/delete

den där norska varianten är alltid lite vansklig

men de problem du nämner låter som nätdel eller fläcktar, eventuelt
nätverks kort, eftersom ni tydligen ser problemet där först innan datorn fryser.
Annons
Hejsan , jo jag vet att det inte är bra att göra så men det är inte så lätt att använda aktivitetshanteraren när man inte ser skrivbordet för skärmen slocknade andra gången jag gjorde så så vad det för att datorn höll redan på att gå ur windoes , nå ja vi får se hur det går nu harjag startat om routern och det verkar som att det fungerar .

Tack Göcke för tipset på dom andra grejerna får se om jag kan få det åtgärdat .
Jag har också haft problem ibland med att min fasta dator som är ansluten till ADSL-routern med en nätverkskabel har tappat kontakten med Internet.

När jag ringde till supporten för det abonnemang som jag har fick jag förslaget att stänga av strömmen till både modemet och routern och starta om dem efter ca. en minut. . Detta förfarande har fungerat bra alla gånger jag har provat det.

En bekant till mig hade problem att komma ut på Internet via fast uppkoppling med nätverkskabel. . Då gick jag dit med min bärbara dator och anslöt näverkskabeln till den. . Det fungerade helt ok.
Sedan gick jag in på "Nätverksanslutningar" på den dator som inte fick någon kontakt och det visade sig att "Anslutning till lokalt nätverk" (LAN) inte var aktiverat. . Den här personen brukar oftast använda "Wireless" anslutning med sin bärbara dator och då måste man tydligen aktivera anslutningen via nätverkskabel manuellt för att det ska fungera.
Sedan kryssade jag också för rutan "visa ikon i aktivitetsfältet när jag är ansluten". . Då är det lättare att se om anslutningen är aktiverad eller inte.
axe , det är bra tips du kommer med.
Det har fungerat bra hela dagen , jag va säker på att det va det som va felet men litade inte på mig själv hmm blir lätt så när jag blir stressad *L*

Tack för hjälpen en än gång .

axe , det är jätte bra att det kommer in såna tips för vi är nog många som blir förtvivlade när datorer och anslutningar inte fungerar och man är helt låst i hjärnan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem