Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Hur STOPPAR vi fotbollshuliganerna

Hur STOPPAR vi fotbollshuliganerna

Nu har det hänt igen, för vilken gång i ordningen?

Men den här gången lyckades (1) enda huligan stoppa en EM kvalmatch, den mellan Danmark och Sverige på Parken i Köpenhamn...
Sverige tilldömdes segern med 3-0 sedan domaren överfallits och tvingats bryta matchen...
Rösterna höjs nu starkare än någonsin att det måste till ännu kraftigare metoder för att åtminstonde försöka stävja det upptrappade idrottsvåldet...

Men vad kan vi göra då, mer än det som redan görs och som kostar enorma pengar och som tar andra stora samhällsresurser i anspråk och som behövs bättre på andra håll i vår redan så ansträngda samhällsekonomi ?
Ska vi låsa in dom huliganer vi lyckas gripa på livstid eller ska vi låta dessa få fortsätta slå sönder och förstöra glädjen för oss åskådare och dom seriösa utövarna inom sporten? Vad tycker ni?
Antal svar på detta inlägg: 1
Tyvärr Jan, jag tror aldrig att vi kommer att kunna stoppa sådana idioter, som han på Idrottsparken igår.

Killen som nu fått fotbollsvärlden att visa sin avsky kan vara vem som helst av oss. Jag kan inte gå händelserna i förväg, och påstå att han är som det brukar heta en ökänd ligist, jag tror inte ens att så är fallet, antagligen är han en helt vanlig idrottsintresserad kille, som sinnet rann över på. Jag är ganska säker på att det fanns hundratals människor igår i Danmark, som kände ungefär som han gjorde, men för de allra flesta så finns det en spärr i hjärnan, som säger att man kan inte göra som han gjorde. Jag är ganska säker på att han är den mest ångerfulle personen i Danmark för tillfället.

Detta inte sagt för att försvara honom på något vis, han skall ha ett mycket hårt straff, gärna flera års fängelse, men så kommer det inte att bli, för hans straff kan väl rättsligt inte vara mer än ringa misshandel, och förmodligen kommer han att dömas till ringa misshandel med dagsböter som följd.

Men vad gör man för att stoppa sådant här. Mitt svar är att man aldrig kan sätta stopp. Visst, man kan bygga vallgravar runt planen, man kan sätta upp el.stängset, man kan bygga 10 meter höga stängsel, men det går aldrig att förebygga att en idiot under tillfällig sinnesförvirring kan göra så här.

Tragiskt är ju också att visserligen vann vi med 3-0, men vi tillhör en internationell rörelse, och internationell fotboll inklusive Sverige, är den stora förloraren.

Det är ju också en ekonomisk fråga, klubbarna idag har själva bundit ris åt egen rygg, genom dessa vansinniga priser för att köpa en duktig spelare, hade en del av dessa pengarna gått åt till att höja säkerheten, så kanske man hade kommit lite längre i säkerhetsarbetet, men som tidigare nämnts så tror jag aldrig att man kommer att kunna garantera säkerheten varken på plan eller på läktarna.
Kan man smuggla ombord sprängmedel på ett flygplan i sin sko, så kan man om man vill göra något liknande på en fotbollsmatch, den som vill och har onda avsikter, kommer alltid att lyckas med sitt uppsåt på något sätt.

Konsekvenserna av detta kan bli att om någon i fortsättningen är missnöjd med ett resultatet i en match, så springer man ut på planen och antastar domaren, så kan man vända ett svidande nederlag till en triumf.

Domarna i detta fall tycker jag tog ett felaktigt beslut, det som hände var oförlåtligt, men inte av den art att matchen skulle brytas. Det hade räckt med att utrymma läktarna och spela färdigt matchen, de åtgärder som vidtogs tror jag kommer att sporra andra idioter till liknande dåd, tror att detta kommer att sätta spår i internationell fotboll för många år framåt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem