Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator startar om vid spelande

Dator startar om vid spelande

Min grabb skaffade ett nytt spel i helgen som han installerade. Datorn motsvarar minimikraven vad gäller processor och RAM, men det rekommenderade är högre.
Nu är det så att datorn behagar att starta om sig själv då och då när han spelar helt plötsligt. Kan det ha att göra med ovanstående?

Trodde först det var virus men AVG hittar inga virus vid en scanning...
Antal svar på detta inlägg: 4
Har ett par olika datorer med olika processorer och RAM.
Att datorn startar om när man kör ett krävande spel händer inte helt sällan på de svagare maskinerna.
Detta händer väldigt sällan på de kraftigare maskinerna dock.
Så en god ide kan vara att uppgradera med mer RAM minne... själv har jag inte mindre än 2 Gb...

Kolla även upp så att drivrutiner till grafik är uppdaterade, att spelet är patchat om sådana finns.

Sen beror det ju också på vilket spel det är... ex. BF2 är känt för att vara riktigt resurskrävande och det händer att det kraschar om man kör på för låga inställningar.

En bra ide kan vara att stänga ner andra program medan man spelar, om man kör Singleplayer så kan man ju också bryta internetförbindelsen och släcka ner både Antivirus och brandvägg... men det går ju inte om man spelar på nätet.

//Breeze
De två vanligate anledningarna till omstart vid spelande är överhettning så datorns tänger av sig för att skydda sig eller trasiga ramminnen. iof brukar trasiga ramminen mer resultera i hängningar eller krascher av allehanda program i datorn.
Breeze och Rob: Tack för era svar. Det känns lite tryggare. Säkerligen är det så att datorn blir "övertrött" då för fläkten går på högvarv. Ska kolla om det är ett spel som kräver att internet är igång och om inte testa att köra utan att vara ansluten till nätet.

Passar på att fråga: Om jag vill få bort damm i chassit, vågar man använda dammsugare med bortsmunstycke försiktigt eller ska man istället försöka blåsa bort det? Dammet är väl en rätt hög bidragande orsak till "överhettnigen"?
Annons
Har både använt dammsugaren och blåst rent med hjälp av en kompressor..
Bara man inte rör vid nåt med dammsugarröret ska det säkert gå fint.
Visst ökar en massa damm i kylflänsarna risken för överhettningsbesvär.
Ta´t försiktigt bara...

Har Ni spelat nu när det varit så himla varmt är det inte konstig att fläkten varvat upp... det gör den här hemma också, fast allt är rent och jag inte kör nåt speciellt krävande....

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem