Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator till barn

Dator till barn

Tänkte införskaffa en ny dator till min son 6 år. Om man tänker lite framåt vad bör man tänka på i fråga om prestanda? Än så länge har vi ju möjlighet att begränsa spelandet så det lär inte bli några värstingspel de närmaste åren. Tills vidare handlar det mest om lek och lär-spel. Prislappen kan vara upp till 5000-6000.
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag hade nog skaffat mig en stationär dator, så kraftig som pengarna räckte till.
Stationär, varför det ? Jo, man får oftast bättre dator med bättre prestand för pengarna och vad viktigast är... läste en rapport om att datorrelaterade skador var högre när man använder en bärbar.
Det sista man vill är ju att ge sitt barn muskelskador...


Sjäv hade jag nog letat efter en AMD X2 processor, visst sägs det att Intels Core 2 Duo ska vara ett strå vassare men jag upplever att AMD funkar bättre till spelen (Helt subjektiv bedömning)
I stort tror jag faktiskt inte att det spelar så himla stor roll, bara det är en kraftfull processor.
Gott om RAM är aldrig fel när man kör spel...

Vidare hade jag sett till att få Win XP... barnspelen, och även andra spel för den delen fungerar inte med Vista....

//Breeze
Jo stationär blir det, får ju mer dator för pengarna och så har man ju möjlighet att använda vilken skärm man vill utan att s a s ha två.

Vista känns inte alls som ett alternativ. Jag ligger alltid några år efter lanseringarna av nya produkter från MS, de brukar behöva ett tag på sig för att bli stabila...

Har aldrig haft någon AMD så jag vet inte hur den funkar, men det verkar ju vara många som använder den och det tycks ju funka.

Är lite skeptisk mot vissa fabrikat, någon som har erfarenhet av vilka man bör undvika?
Jag har en Dell dimension stationär. Mina erfarenheter av Dell är mycket goda. Beställde den via nätet men hade bra kontakt med en säljare också. Har aldrig strulat och man kan välja mellan Xp o Vista. Den är från slutet av 05. Ett tips bara.
Annons
Intel Core 2 Duo slår AMD X2 vilken dag som helst i kontorstillämpningar och spel. Litar ni inte på den icke subjektiva bedömningen så googla lite så hittar ni svaret.

men AMD x2 är betydligt billigare, vilket inte märks om man köper en X2 hos tex dell då är intel bättre prismässigt eftersom du får mer kräm för samma penning.

nu dags o ta hand om tvätten.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem