Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Outlook Express

Outlook Express

När jag bifogar en bild i ett brev till en kompis så lägger sig
bilden som bifogad bild precis som den skall.
Men den lägger sig också under texten i textdelen i jätteformat.
Vilket gör att det tar mer än en halv minut att skicka för en bild.
Alltså när den ligger i Utkorgen.
Vänner som har bredband har ju inga större problem.
Men de som har modem ger ju upp för det tar så enormt lång tid
att ta emot bilden eftersom den skickas i dubbel upplaga.
Och det skulle ju vara kul att skicka mer än en bild vilket tar
ännu längre tid naturligtvis.

Någon som kan hjälpa mig med detta lilla problem?

Med Vänliga Hälsningar Oskar
Antal svar på detta inlägg: 10
Jag tror iofs inte att den skickas i dubbel upplaga bara för att du ser bilden under meddelandet men du kan ju alltid zippa filen så syns den inte mer än som bilaga och den blir dessutom mindre i storlek även om bilder inte komprimeras speciellt mycket.
Oskar du kan ju även göra bilderna mindre både i x/y led och komprimera dem i jpg formatet. i tex paint innan du packar ihop dem som Wacko föreslår.
När jag skickar en bild så väljer jag först bilden, jag högerklickar på den bilden jag vill skicka, väljer skicka till E-postmottagare, då får jag en fråga om jag vill minska ner bilden så att den går fortare/lättare att skicka till E-postmottagaren. Välj ja och bilden läggs i ett nytt meddelande i OE. NU väljer jag vem jag vill skicka meddelandet till. Nu finns bilden med både som en bilaga och i meddelandet under texten fast i mycket mindre format.
Detta fungerar perfekt i XP.
Annons
Hej Oscar
Joannas tips är detsamma som jag själv använder och det fungerar mycket bra. Då tar det inte så lång tid. Men man kan bara skicka en bild i taget (tror jag)
Men jag fick med ett program när jag köpte min digitalkamera som man också kan skicka bilder med (Fotoshare). Det är ett epostprogram men jag kunde inte få över adresserna dit. Jag har lagt in adresserna till de jag brukar skicka bilder till så nu funkar det. Kan skicka ganska många på en gång.
Nej man kan skicka flera bilder samtidigt. Håll nere Ctrl-tangenten och markera de bilder du vill skicka, gör sen ett högerklick på en av de markerade bilderna.
Joanna
Tack för det tipset. Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag har provat så jag vet att det fungerar. Då behöver jag ju inte använda Fotoshare om jag inte vill.
Om du väljer : "Infoga fil" istället för "Infoga bildobjekt" så lägger sig bilden inte i textdelen utan skickas bara som en fil.
Tack Joanna!
Jag skickade en bild, så som du beskriv till en kompis med modem.
Och bilden gick in med blixtens hastighet, enligt samma kompis

Till BS
Var väljer du det någonstans?
Jag klickar bara på bifoga fil under gemet.
Något ställe att välja mellan infoga fil och infoga bildobjekt,
hittar jag inte.
Jag har Windows XP och Outlook Express 6
Hälsningar Oskar
Oskar
Välj "Infoga" i menyn däruppe.
Välj sedan "Bifogad fil..."
Y voilá, du slipper bilden i textdelen. Du kan lägga till hur många bilder eller andra filer du vill....

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem