Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Trafikljus

Trafikljus

Vem har rätt? Olika åsikter, någon som med säkerhet vet?

1
Om jag intagit vägplatsen till vänster, för att göra en vänstersväng och har ett trafikljus framför mej, som visar grönt, då kör jag naturligtvis

2
Precis efter svängen finns ett trafikljus, utan vita streck på gatan, som visar rött ljus, fortsätter jag då min påbörjade sväng, trots röd-ljuset, och åker då alltså mot rött, eller stannar jag före trafikljuset och väntar på grönt?


Hoppas jag skrivit en begriplig beskrivning.

Antal svar på detta inlägg: 7
Att köra mot rött ljus låter inte bra. Givetvis måste du stanna. Ljusen brukar vara synkroniserade, för att detta inte skall ske. Men på vissa ställen
kan det fallera. Men en god regel: Kör aldrig mot rött ljus.
Om du har svängt vänster i en korsning och de ljusen som du ser efter svängen INTE tillhör den korsning du just passerat så är det givetvis stopp. Det som ibland kan förvilla är att man ser korsande trafiks ljussignaler, dvs de som styr de som står still när du svänger och de signalerna gäller ju inte dig.
Precis som Tomapxox skriver.
De signaler som dyker upp direkt när du svänger vänster, ska du inte bry dig om. Dessa är avsedda för den korsande trafiken.
Annons
Rödljuset kan jag faktiskt strunta i om jag är ensam och har sikt 360 runt om mig. Oftast förekommer detta mitt i natten.

EZ

JÄTTEMYCKET TACK FÖR OVANSTÅENDE SVAR.

Önskar er sov så gott och en fin dag i morgon.

leiake: jag antar att du har många som signalerar på dig........
Jag kör mot rött ljus och det är tillåtet. men det är förbjudet att passera.
Så tydligen stannar du så fort du ser rött ljus..därav en massa tutade å höttande med nävar...*s*....
EZ, oavsett om du är ensam eller inte så är det väl alltid förbjudet att köra mot rött..? Eller har lagen ändrats nyligen?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem