Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lekstuga och allvar

Lekstuga och allvar

Hej, Jag tänker plocka in en H-disk till och installera winXP.home. Kör f.n med Xp pro på min std disk Nu till en klurig fråga: Kan jag växla mellan dessa OS utan att logga ut och in igen och då vid uppstarten välja OS?
Varför nu denna fråga? jo. Det kan ju va skoj att ha en extra disk som man snabbt vill växla till för att t.ex surfa, spela, och hrrm titta på s.k "stimulerande "xxx-produkter, och ev ladda ner "intressanta" objekt som inte passar på min strikt korekta standard-disk.
Antal svar på detta inlägg: 6
nej inte om du installerar home edition på den andra diskaen.. för att göra det du vill behöver du köra med tex Virtual PC 2007 från Microsoft eller köpa någon av de andra virtualiseringsprogrammen som finns.

De som ger absolut bäst prestanda är de i gratis alternativ som finns i *nix världen. Virtual PC2007 simullerar en P3 på typ 1GHz.
dual boot kan du köra , du väljer vilket os du skall köra vid starten.
inloggning sker på ett OS itaget.
du måste alltså logga ur och starta om

köra två OS samtidigt är någon form av virtualisering,
ett eller flera andra Os körs i egna fönster.
VMware är ett sådant hjälpmedel att fixa till detta med.

att bara gömma filer är lite Owerkill med fler OS !!!
Göcke> du vet inte hur smart frugan är. Detta (overkill) skulle få henne att använda geniknölarna till max :)
Annons
Det jag menar är att
om du har två hårddiskar och med olika os så har du inte gömt något om de
respektive diskarna är läsbara från respektive OS.

så vad jag menar är att det räcker med ett OS, du har alltså inte fått någon
säkerhet genom att ha två OS i samma familj och filsystem.

Du skulle kunna ha en separat disk och få samma funktion utan OS.

ett komprimeringsprogram med lösenords skyddade filer kan vara en väg att gå.
okej då, jag ger mej Göcke.
Det var även en tanke att ifall man nu mot förmodan fick en disk-krasch när man var ute i olovandes, gjorde det inte så mycket om det var ett extra os- och -disk,
ja det förstås. men skaffa dig en egen dator då istället, så får du ladda vad du vill.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem