Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Bråket hos McLaren

Bråket hos McLaren

Bråket mellan förarna i Formel 1-stallet McLaren trappas upp. Trotas att de leder VM dubbelt verkar ingen trivas. Visst har det bråkats inom F1 förr men under de 37 år jag följt sporten har jag aldrig sett något liknande. Enligt min mening beror missämjan på att Fernando Alonso har kommit till stallet i år. För mig är det oförstårligt att svensk radio och TV till stor del tar ställning FÖR den arroganta spanjoren. I både radio- och TV-sändningen i dag sade reportrarna att de hade förståelse för att Alonso agerar som han gör. Den förståelsen har inte jag och jag tror att hans F1-karriär kommer att bli kort. Nykomlingen Lewis Hamilton är däremot en förare att satsa på inför framtiden.

Johan
Antal svar på detta inlägg: 9
Jag hänger inte med Johan, berätta lite om vad som har hänt, det låter intressant.
Varför bråkar de då?
Det är inte lätt att berätta - det är så mycket

Här är det senaste, som hände på träningen inför dagens lopp:

Fernando Alonso var snabbast under gårdagens kvalificering men fick inte starta i pole position i formel 1-loppet i Ungern. Anledningen var ett långsamt depåstopp som hindrade stallkamraten Lewis Hamilton från sitt depåstopp och därmed från att göra bra avslutningsvarv med flygande start. Alonso bestraffades och startade därmed på en sjätte plats.

Detta är bara droppen... Tidigare har han kritiserat stallet för att de inte favoriserar honom (som de gjorde i Renault tidigare). Efter förra loppet, som han vann, skällde han ut Ferrari-föraren Massa och påstod att han medvetet försökt köra honom av banan, trots att det i själva verket enbart handlade om en hård kamp förarna emellan. Massa var ledsen och sårad efter att ha råkat ut för spanjorens hetlevrade agerande. När Alonso körde för Renault var Jarno Trulli snabbare, men då lyckades han få stalledningen att ge Trulli sparken. Detta var negativt för Trulli, eftersom hans nya bil, Toyota, inte alls var lika snabb som Renault.

Nu tror jag dock inte att F1-stallen har mer tålamod med Alonso och han får nog svårt att skaffa sig ett nytt kontrakt med ett bra stall. Det kan ju även hända att McLaren betalar honom en summa pengar för att han ska kunna sluta redan efter denna säsong. Det är tydligt att Alonso inte klarar av att ha en stallkamrat som är lika snabb eller snabbare och därmed klarar han inte att jobba efter de regler som gäller. Han är visserligen världsmästare, men inte Kung, och om han inte inser det är hans tid inom F1 nog slut.

Johan
Annons
Det verkar inte vara en så särskilt sympatisk person, men jag ser att Hamilton med sin vinst idag fick revansch.
Ja, jag är mycket glad för att han klarade den enorma pressen efter gårdagens och nattens heta diskussioner. Stallchefen, Ron Dennis, gratulerade honom dock inte till segern. Han säger att han vägrar att visa någon glädje när förarna vinner, eftersom det blir ännu mer bråk då!

Johan
Alonso är inte den självklara första föraren i stallet.
Hamilton är en rookie och vilket sätt han har slagit igenom på!
Ja tror att Alonso är lite grinig över att en nykomling i stallet och F1-cirkusen får den uppmärksamhet som han fått och dessutom åkt bättre än Alonso.
Han har väl lite av det sydländska egot i sig som vill vara störst bäst och vackrast. (Inget fel med det) Så jag kan på ett sätt förstå varför Alonso kan vara lite bitter.
De här bråken som håller på och förmodligen kommer att fortsätta gynnar ju en annan förare.. Nämligen Kimi Räikkönen! =D
Ja, självklart drar Ferrari nytta av det som händer, även om Massa verkar vara lite ur slag. Men Kimi Räikkönen är nu i toppform, efter en tveksam start av säsången, och jag tror att kampen om VM-titeln kommer att stå mellan Hamilton och Räikkönen när det till sist ska avgöras. Jag ser fram mot nästa lopp i TV 6 om knappt tre veckor.

Johan
Kommer att bli riktigt spännande.
3 veckor är en lång tid att vänta.
Jag måste instämma med allaboard70 (aka Johan), Alonso (hädanefter kallad Fjantonso) leker allan ballan. Visserligen är han VM mästare, men Den attityden och allt detta krävande får mig att må illa. Nä, skicka Fjantonso till Formel 3 istället. Och som du nämner tror jag att slutstriden kommer att handla om Hamilton (som är min andra favorit) och Mr Ice (min favorit no 1: Raikonen)

Men väntan i 3 veckor kommer att kännas lång. Dock så tror jag att vi kommer att se ett jäkla race i Turkiet. Jag gillar banan skarpt. (Spelar F1 på mitt PS3) Den är härligt kuperad och tillräklig svårt men det är gott om ställen att köra om på.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem