Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Skadeglädje

Skadeglädje

Sägs att den enda sanna glädjen är skade glädje, håller du med om det?

Jag tycker inte det stämmer, riktig glädje är för mig att se att det går bra för min familj och vänner, att få ett vykort från en vän jag inte hört av på länge, och t.ex när jag cyklar i mål efter Vätternrundan.

Men visst, jag kan också känna skadeglädje om någon behandlat mig illa, eller en osund firma går i konkurs eller något dylikt.
Jag har inte förmågan att ge förlåtelse. vilket jag kanske borde göra.

Kan du känna skadeglädje?
Antal svar på detta inlägg: 7
Vet inte riktigt, men om någon gjort mig illa ,och då råkar illa ut, så kanske jag tänker "sommliga straffar Gud genast"! Det är nog lite skadeglädje. Men om någon annan råkar ut för något?? Nej det finner jag ingen glädje i!
Nej pensionär, det gör inte jag heller.
Men om jag till ex. kommer körande på en 70 väg och blir omkörd av en som kanske håller 100, lite längre fram ser jag att personen fastnat i en radarkontroll, då känner i alla fall jag skadeglädje.
Jag känner sällan skadeglädje, men senast gjorde jag det med gott samvete tycker jag. Satt i bilen på E4 och "tvingades" ut på vägrenen av en vetvilling som körde om mig och flera andra trots mötande trafik. En ren livsfara.
Bakom nästa krön stod polisen och uppfattade detta varpå de dundrade ikapp honom och stoppade honom. Räknar med att han fick kännbara påföljder där han stod och skämdes!
DET, är sann skadeglädje det, och det känner jag med ett leende på läpparna. Hoppas nu han lärt sig något av det.
Annons
Att det är den enda sanna glädjen - det håller jag inte med om. Sann glädje är väl att glädjas MED någon och inte ÅT någon. Fast, jag är nog elak ibland - när folk är sturska och faller på eget grepp, kan jag skratta i dagar...
He,he!!

Nu kan man köpa skadeglädje i Göteborg. Du får flytta hit Micke03!!

www.sop.se/ - 13k
4 exp. på skadeglädje,så visst är det vanligt att känna så ibland!!! Fast vi inte riktigt vill erkänna det som sann glädje !!!
leiake Du e´la´för go´!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem