Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Va gör förs.bolaget med skadad bil?

Va gör förs.bolaget med skadad bil?

Jag har en 745:a från 1991 som gått 31000 mil.
Häromdagen blev jag påbackad på en parkeringsplats och fick en ful plåtskada på framskärmen av den andra bilens dragkrok.
Det är konstaterat att det är han som backade som bär ansvaret.

Vad är det troligaste att försäkringsbolaget vill göra med bilen?

*Vill man reparera den och sätta dit en begagnad eller ny del?
*Vill man banka ut bucklan och lacka om skärmen. Det är inte jag så sugen på pga nyansskillnaderna i lacken. Då får de lacka om hela sidan, men det kan man väl knappast få igenom, eller?
*Vill man lösa in bilen och ge mig nästan ingenting för den?
*Något annat kanske?

Finns det någon som har någon tanke om detta så är jag lite nyfiken.

Jag förstår att det är svårt att veta när ni inte har sett hur skadan ser ut. Jag bara satt här och funderade för mig själv och tänkte att det är roligare att fundera ihop med andra...
Antal svar på detta inlägg: 3
jag tror på ett byte med en beggagnad del om det finns.
alternativt att de rätar ut bucklan , om det bara är en ren plåtskada och lackar om skärmen.
Jag råkade ut för exakt samma sak för två månader sen. Bilfirman jag lämnade bilen hos fotograferade skadan och skickade bilderna till försäkringsbolaget. Skärmen byttes sedan ut mot en begagnad som lackades i originalfärgen. Det blev jättefint.
Nu är min lilla Bettan några år yngre och har inte gått så många mil.
(Bettan är en Felicia -99, 6000 mil)
Jag blev påkörd på en parkeringplats förra sommaren när jag var vi stranden. Min bil stod parkerad, men den andre föraren hade satt en lapp på min vindruta.

Skadan bestod av en intryckt bakskärm. Skärmen ersattes av en begagnad och lackades om, ett helt perfekt arbete. Märkligt nog hade han som körde på mig inte sin bil försäkrad, men jag anmälde det till Trygg Hansa, som är mitt försäkringsbolag, och de lämnade ärendet till någon annan instans, som jag inte minns namnet på.

Allt flöt perfekt, fick bilen efter 2 veckor.

Bilen. En gammal Volvo 244 1985 27 000 mil

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem