Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Försöjningsstöd

Försöjningsstöd

Hej. Är det någon som vet om man har rätt att få hjälp med möbler i försöjningstödet? T.ex säng eller tv?

Millep
Antal svar på detta inlägg: 3
millep!!

Om försörjningsstödet= socialbidrag så hittade jag detta. Smålänningar är
ju kända som lite sparsamma. Men inte när sociala betalar. Man dånar!!!

Kvinna missnöjd med sitt socialbidrag
Trots att en 43-årig kvinna från Gislaveds kommun fick mer i socialbidrag än genomsnittet för att kunna köpa möbler så var hon inte nöjd. Möblerna hade inte den färg och form som hon var ute efter.

Kvinnan vill bo presentabelt och då duger det inte med en kökslampa för 39 kronor, menar hon.

Men socialnämnden sa nej och menade att kvinnan redan fått mer pengar till möbler än normalt.

Då vände sig kvinnan till länsrätten som tyckte att kvinnans situation behöver utredas.

Nu tvingas socialnämnden i Gislaveds kommun att gå igenom ärendet igen och ta ställning till om kvinnan ska få de sängar, kuddar, soffa och rullgardiner hon vill ha.

Svar på din fråga är alltså ja! He,he!!
Jag tror att det beror på var man bor hur mycket och till vad man får stöd. För en 5 - 6 år sedan hade en kompis trassel efter en separation och han fick hjälp med en del möbler och sådana saker. Det skiljer dock mycket på det som bedöms som viktigt för en ensamstående vuxen och en ensamstående förälder.

Jag googlade på "socialbidragsnorm" och hittade den här länken från Göteborg:

http://www.lundby.goteborg.se/prod/lundby/dalis2.nsf/81921c965
2f3471ac1256a5c002ea985/4ea59cffff8fb12ac1256d3c004ab039!OpenDocument
Tack för hjälpen

Millep

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem