Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

hur förstärka signalen?

hur förstärka signalen?

Hej!

Mitt läge är som följer: Jag har en trådlös bredbands router/modem ( Netgear DG834G ) i ett rum och flera datorer som jag vill ansluta i resten av huset (en bakom en stenvägg i källaren). Min fråga är alltså vad skaffar jag för att BARA FÖRSTÄRKA signalen från den trådlösa routern?
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej gustaf
de antenner dom föjer med routern har förmodligen ingen förstärkning, ( de används som referns för andra antenner typ riktantenner och de sägs då ha ett visst antal db i gain
( förstärkning ) mot dem.
Du kan alltså se om du kan finna på en sådan antenn.
någott annat får du inte göra med utrustningen.
att förstärka själva rfsignalen till en högre effekt är straffbart.
och jag sjuter från höften när jag ser sådant ;)

ett annat alternativ är att dra en tp kabel förbi det svåraste hindret och ansluta en trådlös switch där, ( reläa ) signalen
vidare på en annan frekvens.

/göcke
till d-links accesspunkter kan man köpa till bättre anten, de brukar gå på ett par tusen men funkar bra... hade två polare som bodde i olika hus o körde mellan varandra..

och förstärka effekten borde inte vara olagligt eftersom de sänder på fria bandet... för det är ju det du gör om du köper bättre antenn med ökad räckvidd. men det är därimot en säkerhetsrisk.
Hej Rob , det är så olagligt det kan bli att höja uteffekten för produkter som är godkända att användas på fria bandet.
de är så gott som typade för vilka kanaler och efekter som de får ha. Däremot så finns det komersiella proddukter som man kan använda för ändamålet och som också är godkända
för ändamålet. men de är betydligt dyrare än vad vi är vana att ha som hemanvändare.
Att det är ett fritt band betyder inte att det inte finns regler.
utan dessa regler skulle vi inte kunna ha ett fritt/fria band.
och följer vi inte dem så skitar vi ned för andra, så är det bara.

Men annars så är det detta med en riktantenn eller en ren
rundstrålande antenn med en visst gain ett alternativ.
Annons
Jag hade så när glömt en liten bra grej att ha det är en wallplugg, en liten behändig grej som man sätter i 230V~ och ett annat i det rummet som man skall till så har man bryggat
en tp-kabel så att säga med överlagrad rf på 230V~.
så här kan den se ut.
http://www.netgear.com/products/homewiring/powerline.php
nackdelen med den är att man måste ha samma fas för att lyckas bra.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem