Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Cykliska börsnedgångar

Cykliska börsnedgångar

Har någon av er bättre koll?
Jag läste i Aktiespararna, troligen förra sommaren om en herre från USA som genom åren varit mycket bra på att läsa av aktiemarknaden och hade ganska bra koll på de stora nedgångarna. Han varnade också för när nästa skulle komma. Var det -07 eller -09?
Är det någon som vet vad han heter?
Skulle vilja läsa om honom igen för att kanske kunna göra något vid rätt tillfälle.
Tidningarna åker i pappersinsamlingen och minnet är ju begränsat, fast man tror att sådant som känns viktigt ska fastna.
Hälsningar
gamlan
Antal svar på detta inlägg: 5
Det finns olika tekniken som kan appliceras. Alla går ut på samma taktik, nämligen att aktiemarknaden följer en viss sinuskurva. En av de mer kända metoderna heter Point Zero och den körs på daglig basis. Dvs du köper på morgonen och säljer på kvällen.

Mitt råd till dig är att glömma den här typen av affärer eftersom det i mina ögon liknar mer ett lotteri än en riktig näsa för affärer

EZ
Ja, inte tänker jag bli daytradare, eller Point zero som jag inte hört, så kul är det inte att deklarera. Men visst, lite spänning i livet tycker jag om och behöver, helt klart. Det är jättekul att vinna 25kr på triss.
På lång sikt är det ju ändå inte helt fel placering. Men lång sikt blir kortare ju äldre jag blir, konstig ekvation.
Det är bara det att jag inte kan släppa det här namnet och tidningen sparade jag ända tills jag glömt varför och undrade varför den låg där den låg och så åkte den i pappersinsamlingen.
gamlan
Kollade igenom lite gamla Aktiespararna och hittar inte många som passar in. Letade dock upp ett par:
Var han analytiker eller investerare eller tom fondförvaltare?

( www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Sir-John-Templeton-har-slagit-index-i-ov
er-50-ar/ )

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Mall5/

Eller en sammanställning på personporträtt:
http://www.aktiespararna.se/etiketter/Vanliga/ovrigt/3634/
Annons
Ledsen att sidan hackar sönder URLn. Men med lite klipp och klistra, så funkar det.
Ja, jag har motats i gränd, försökt hitan och ditan innan jag kom tillbaks hit. Sen var det lite mer som inte funka på vägen, så du har så alldeles rätt. Inte hittar jag mina inloggningsuppgifter heller eftersom det krävdes till vissa bitar.
Tack, nu har jag lite att bita i under ruggiga kommande dagar.
Stort tack!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem