Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Cidaemon.exe

Cidaemon.exe

Datorn blev otroligt seg (2,8 GHz 512 MB ram XP Prof 2002 SP 2). Upptäckte denna process igång i aktivitetshanteraren. Slukade 100 % av processorn och en massa minne. Någon som har erfarenheter av att stänga av den? Och hur? Vet att den är en "indexeringstjänst".
Antal svar på detta inlägg: 4
Här kan Du läsa lite mer och göra en scan på datorn vad problemet kan vara: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/cidaemon/

//Br
eeze

Edit: Processen bör ej stängas av då det är en viktig del för att datorn ska fungera stabilt.
Sökte lite på Google och fick svaret att det rör sig om Microsofts indexeringstjänst för Windows. Främst kan man tänka sig att den används på filservrar och liknande, men av någon anledning är den aktiverad som standard även på XP Home edition, vilket verkar onödigt.. Jag kör XP PRO och har ej denna process aktiverad.

Du kan avaktivera tjänsten genom att gå in i startmenyn, välja "Kör..." och skriva services.msc

Leta upp "Indexing Service". Stoppa den i kolumnen till vänster, dubbelklicka därefter på den och välj att inaktivera den.
Märkligt. Jag har inte denna tjänst ibland mina tjänster?
Jag läste dock lite genom att googla och det finns tydligen problem med denna
Annons
ni får gå in under
administrationsverktyg/datorhantering/Tjänster och program/indexeringstjänster/ och administrera därifrån.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem