Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Skattefusk

Skattefusk

Jag röstade på Svd:s fråga om man kan tänka sig att skattefuska. Alla svarade JA. He,he!!

Detta hade jag inte en aning om. Jag trodde alla älskade att betala skatt.

För att få det rättvist bland småföretagare så schablonbeskatta alla.

Ta ett ex. Du öppnar en kiosk i Yxbackehult med 3000 innevånare. Då skall du betala 10000:-/mån i skatt och moms. Sedan får du ha öppet när du vill
och hur du vill. Allt över 10000 är ditt. Går det under den summan så stäng eller elda upp kiosken.
Antal svar på detta inlägg: 7
Du påminner om politikern som i ett valtal sa så här "Rösta på mig så skall var och en få göra precis som han/hon själv vill, och den som inte vill tvingar vi till det"
Vargo!!

Ha,ha!!

Vi tar ett exempel som är lite lättare för dig.

Snickare Spikont har F-skattsedel. Han skall betala 150.000:-/år i skatt och allt. Han behöver ingen bokföring. Han slipper jobba svart på Julafton. Han skall betala sina 150.000. Sedan får han jobba skjortan av sig om han vill.

Detta motsvarar en inkomst på 40.000/mån före skatt. Det är väl en snickare värd. Då kan han jobba på Midsommardagen oxå, utan att ha dåligt samvete.
Skatten på 40000 i månaden blir väl betydligt mer än 150000 om året
utöver den skatten betalar du väl moms på alla varor och tjänster
Annons
Skatten på 40000:-/mån är 150.000/ år ca. Glöm moms och bokföring. Detta gäller enmansbolag. Man kan t.o.m vara skåning. He,he!!

Idag måste en snickare debitera 750:-/tim för att få behålla 120:- själv. detta bäddar ju för svartaffärer.

Vilken snickare står och spikar på ett hus på lördag och söndag samt alla helger för 120:-/tim. Ingen som kan svenska i alla fall.

Du måste tänka om helt Vargo. Mitt sätt omöjliggör skattefusk för enmansföretag.

Staten vill ha 150.000 för att du är snickare. Jobbar du 16 tim/dygn för 500:/tim. Det blir mycket fläsk till raggmunken.
Då vore det väl bättre som det var i gamla Sovjet ,du får behålla dom första 20000 som du tjänar i månaden,resten är statens
Inte helt tossig idé där, leiake... det hade iallafall motiverat folk till att arbeta.

Hur hade Du tänkt dig att om denne enmansföretagare nu fick lite stålar över så han kunde anställa en hjälpreda... har Du nån bra ide om detta, kanske ett schablonbelopp för skatten där också.
Du får utveckla din idé vidare...

Du får sen starta ett parti och driva frågan... likt Bert & Ian's initiativ för några år sedan. Säkert hade du fått några röster...t.o.m från Skåneland

//Breeze
Breeze!!

Om en urmakare i Bjuv är ålagd en skatt på sin rörelse. Vi säger 10000:-/mån. Nu vill han ha lite hjälp för han har så mycket att göra. Då gör vi så här.

Han meddelar myndigheten detta. Dom räknar en stund. Han får betala 18.000:-/mån i stället.

Ingen bokföring. Bara schablonskatt. Inget trassel. Ingen skatteplanering.
Skattefusk. Vad är det. Du betalar 216.000/år. Därmed basta. Tjäna hur mycket du vill. Men dom vill ha 216.000/år.

Moms blir en annan avdelning. Tyvärr!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem