Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skillnad på hårddiskar?

Skillnad på hårddiskar?

Hej, är det någon där ute som kan förklara skillnaden i dessa hårddiskar? (ps jag tänkte köpa en större till min data)

- Maxtor DiamondMax Plus9 160GB/IDE133/8MB 879:-
IDE133 anslutning.

- Maxtor DiamondMax Plus9 160GB/SATA150 979:-
SATA150 anslutning.

- Maxtor DiamondMax Plus9 200GB/IDE133/8MB 1 090:-
IDE anslutning.

Hur vet jag vilken av anslutningarna IDE133, SATA150 eller IDE funkar till min Dell 8250?

hej hej
Antal svar på detta inlägg: 10
Hej Jennifer.

Det spelar ingen roll vilken du använder dig av!

Din Dell har stöd för IDE133 och SATA, vilket är i princip samma sak.

IDE-Portarna sitter på moderkortet och kommunicerar med HDD, CD, DVD, BRÄNNARE. All typ av lagringsmedia med andra ord.

Men om jag vore dig så skulle jag välja 200GB disken... Dels så får du mer utrymme/ investerad krona, sen så vet jag av erfarenhet att allt utrymme går så småningom åt...

Lycka till!
har din dell stöd för SATA skulle jag rekomendera det... De är teoretiskt sett snabbare än IDE diskarna.. men Den stora vinsten är att sladdarna som du ansluter än mindre därav hindrar de inte luftflödet i lådan som en IDE sladd gör, som är ca 10ggr så bred eller ja iaf 5ggr.. Därför blir det bättre kylning i lådan...
Tack för era tips Minion IT och Rob!

Undrar nu bara vilken jag ska välja, det bästa hade varit om det fanns en 200GB med SATA150 anslutning

hej hej
Annons
Jag Skulle då inte välja Maxtor hårddisk för dom väsnas väldigt mycket, men men min är ju snart 3 år gammal. Du vill ha S-ata150 anslutning, då skulle jag välja: Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM. kostar runt tusenlappen å finns på komplett.se

Mvh. Snabeln
Aha :)

det var ju toppen, hade ingen aning om att de väsnas olika mycket.

då kikar jag på en Seagate!
De utvecklar åxå olika mycket värme.

Så om du ska stoppa i en till hårddisk se till att det är mellanrum mellan den och den gamla med minst 1 plats... om du inte har extra kylning på hårddiskarna.
"Rob"
Kablarna till IDE diskarna går att köpa som rund kabel också och då stoppar de inte luftflödet lika mycket.
Tycker endå ho ska satsa på SATA. blev sugen på att själv köpa en ny bara för det..:)
Hej hej alla

vad tycker ni om denna?
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e653493

tyvärr är den just nu tillfälligt slut.
Tycker att du inte ska köpa där utan ifrån http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno
=20421

där den är kostar 1229:- med frakt..

istället för 1305:- exkl frakt..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem