Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

WinXP i Extern USB ?

WinXP i Extern USB ?

Hej alla. Jag har skaffat mej en 250 Gb extern LaCie USB-Hårddisk.
Tänke det skulle vara bra att ha ett OS (Win-Xp Pro.Sp2) att ta till då det standard operativet strular.
Jag har prövat att installera som vanligt, välja disk och partition och allt tycks rulla på, tills det blir fråga om omstart eller dyligt. I BIOS har jag markerat "external Devises" som start n2 efter CD/DVD, samt HDD devise som nummer 3. Men det vill sej inte. startar inte i external-läge.
Är det så, att det inte går att installera ett OS i External USB drive ?
Kan man klona hela innehållet från HD till USB-disk? med t.ex Acronis eller liknande prog ?
Antal svar på detta inlägg: 5
USB-drivrutinerna ligger väl i Windows och måste laddas innan man kan köra usb?
alandia , testa att göra ett USB minne bootbar , och sedan försök starta datorn med den.

om datorn är bootbar via USB eller ej , ligger i BIOS
Tompaxox:
USB drivisarna fungerar, eftersom jag kan använda externa disken som vanlig HDD.
Göcke:
Hur ändrar jag i BIOS USB till bootable USB-devise? (minnespinne?)
mitt moderkort: ASUS M2V
Annons
alandia, du har missuppfattat mig.
du styr bootningen via inställningarna i bios i vilken ordning som maskinen skall söka enheterna.
ett usbminne måste sedan ha en bootsektor som maskinen kan finna ut
utan den är det kört. denna del skapas i det läge när man formaterar minnet och gör den till systemminne(disk) och lägger över de filer man
behöver för att köra ett os

har du valt usb som 1boot och ingen bootsektor med tillhörande systemfiler
finns så hänger maskinen kvar där,
och väntar på att du skall åtgärda problemet. och någon typ av felmedelande som "ej systemdisk" eller liknande står på skärmen.

får du inte detta så är något fel i din setup.

drivisarna kommer sedan in i bilden för det os du skall ladda.
Göcke
Jag måste tillstå, mina förutfattade meningar om min egen fullkomlighet först nu kommit till insikt att det råder viss brist i förståndcentret. Därför låter jag kommande generationer ta hand om min externa hårddisk. Den fungerar förvisso även nu som vanlig disk, men den vill inte agera som startbar enhet. Tack för visat intresse.
Jah kommer strax med ett annat mera trivialt problem
vi hörs

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem