Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Trasig CD-brännare

Trasig CD-brännare

Jag skulle behöva lite hårdvaruhjälp.

Min cd-brännare har lagt av och jag har möjlighet att låna en kompis' dator ett tag för att bränna lite backup.

Min fråga är.... kan jag koppla ihop datorerna så att jag har den lånade som slav och kunna använda den brännaren?
Kan man koppla ihop dem med med usb?

Eller.... måste man sätta dom i nätverk?

Har aldrig gjort nåt sånt förut.

Antal svar på detta inlägg: 6
Hej! Jag är inte så insatt i detta men varför jag svarar är mer en liten fundering.. Varför ska du bränna backup nu? Har du mer fel på datorn? För annars vore väl den bästa lösningen att köpa en ny cd brännare, de är ju inte så dyra nu för tiden.

I annat fall tror jag nog att sätta dem i ett nätverk är bäst, för jag vet inte om man kan föra över filer via usb.. Men men, någon annan kanske vet..
Enklast är att köpa ett USB-minne och flytta dina filer dit. Finns 4 GB för cirka trehundra kr.Alltid bra att ha som backup.
Nej jag köper inga nya saker just nu.
Pengarna är alldeles slut.
Den här datorn är på upphällningen så den lever inte så länge till. Det är därför jag vill göra ordentlig backup.
Den lånade datorn får jag ha ett tag, så om den här kraschar (igen !!) så har jag den att ta till.
Trots allt är den här bättre på utrymmen, processor och internminne. Jag spar till en ny, men det kommer ta ett år.

Det slutar väl med att jag tar till nåt som Rapidshare eller File Factory så länge. Nån som har fler tips på gratis lagringsplatser?
Annons
Flia>>Det är svårt när jag inte vet dina datakunskper. Usb minne är det enklaste. Sedan är det som sagt närverk. Det finns en möjlighet till och det är att du i den lånade datorn kopplar in din hårddisk som slave och på det sättet kommer åt din grejor för bränning....Du får då liksom demontera hårddisken i din dator och koppla ihop den via flatkabel i den lånade datorn. Lite bökigt men det är ett alternativ....Lycka till..
Kan man koppla ihop dem med med usb? JA, men med en speciell usbkabel som du inte har i dagsläget. en sk. usb-linkkabel. ca 500kr


för att du skall kunna koppla ihop dem i ett nätver via nätverkskorten
behöver du en korskopplad rj45kaben om det är dator dator du skall
ansluta dem som.
om du har en router så kan du ju koppla ihop dem via den.
med en vanlig rj45kabel.

en extern eller intern DVDbrännare kostar inte mer än ca 400-500kr i dagsläget.
och ett extern usb-minne på 4Gb ca 400kr

en extern hårddisk kabinett ca 300-500kr
flytta du över disken dit medans du kopierar över de filer du vill
har du råd så köper du sedan en ny hårddisk att sätta i detta kabinett
Tack för alla svar, det blir nog att spara på nätet nånstans och helt enkelt byta till den lånade och ladda hem dem där.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem