Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

TV-signaler

TV-signaler

Hade något suddig bild TV. Klagade givetvis hos serviceentrepenören. Efter mycket om, var dem här och skruvade i ett skåp ute i gatan.

Jag bad dom komma in och testa mitt antennuttag( kabeltv). Hur mycket skall det vara frågar jag.
-Mellan 60-80, säger han.
-Vad har jag. 79,5.
Bilden blev för bra, tyckte jag. Går in och Googlar och hittar detta:

Signalen som du får ut ur antennen är som den är, den kan i efterhand inte förbättras på någotvis, bara försämras.

Se alltså till att få ut så bra signal ur antennen som möjligt. Eventuella dubbelbilder kan aldrig filtreras eller trollas bort. För att inte addera brus får signalen inte vid något tillfälle vara under 60dB. Alltså gäller att vid behov använda förstärkare. Tänk också på att signalen in i en TV apparat inte ska vara högre än 77dB.

Använd även bra koaxialkablar med HF täta F och IEC kontakter. Släng alla "pinnpackkablar" eller använd dom som tvättlina. Glöm inte heller att avsluta alla antennslingor med 75 ohms slutmotstånd.

Som ni ser så står det " inte vara högre än 77dB". Jag har 79,5. Jag får ont i ögonen. Så bra är bilden nu. Jag kan räkna pormaskarna på folk i närbild!!

Som ni märker så finns det en massa förkortningar som ingen Svensson begriper. Koaxialkablar, dB, HF täta F och ICE kontakter samt pinnpackkablar. Någon på IS som vet??
75 Ohm slutmotstånd. Är det när en anslutning blir över???
Antal svar på detta inlägg: 2
Svar till Leiake....

Det här är ju bara vanligt antenn material.

Koaxialkabel = Antennsladd
dB = signalstyrka
HF tät = Skärmade kablar med avskärmning bra nog att inte släppa igenom hög frekventa signaler ( HF )
F Kontakt = Antennkontakt som skruvas på kabeln, används på paraboler och i fasta installationer
IEC Kontakt = Inomhus kontakt som ansluts mellan te.x video & TV
Slutmostånd = Ett motstånd som släcker ut signalen. 75db räcker, då signalen inte överstiger 80db. Skall sitta längst ut i varje antennslinga.

dessutom så har jag svårt att tro att din bild blir varken bättre eller sämre inom ett givet intervall. 72db brukar vara alldeles kanon, sen blir det inte bättre bild om man höjer!

// x
Xenix!

Jag tackar för informationen. Har bytt lite kablar här och där.

Nu har jag så bra bild så jag behöver inga glasögon. Makalöst.!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem