Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Arn Tempelriddaren

Arn Tempelriddaren

Märkligt att ingen har skrivit något om denna filmen här än. Kom precis hem efter att ha sett den. En sak kan jag iallafall konstatera och det är att aldrig lita på filmkritiker. Treor överlag har den fått. Det är som om inte "de fina" vågar tycka att vi har gjort något bra inom svensk film.

Arn var bland det bästa jag sett i filmväg och speciellt svensk film. Inte en sekund långsamt som en del hävdat. Nu har jag läst alla böckerna och har storyn i huvudet och det är sällan ens bilder i huvudet från en bok har stämt så bra som med denna film. Nästan allt ser ut som jag föreställt mig för min inre syn. Tyvärr har jag lite svårt för en del skådespelare men det är ju inte filmens fel. Det känns verkligen i filmen att den har fått kosta lite. Scenografierna är storslagna, och stundom känns den lite som Bröderna Lejonhjärta. Den ger ett trovärdigt intryck och Arn som übermensch tar inte överhanden i hans karaktär i filmen lika mycket som i böckerna.

En film som med lätthet kan mäta sig med t ex Braveheart. Nu väntar vi otåligt på nästa del. Fem svärd på min skala får den! Bravo!
Antal svar på detta inlägg: 7
Tack - har fått biobiljetter i julklapp o tänkt gå o se den. Nu gör jag det
japp ska se den filmen,men de får bli på de nya året
recensionerna från närstående är den samma som Tompaxox.
de sågar kritikerna efter knäskålarna.
skall se den efter nyår!
Annons
Jag ska oxå se den på det nya året , tror att den är just så bra som den verkar *L* .
Igår var jag och såg filmen.
Jag tycker att filmen var sevärd, men mer än treor är den inte värd.
Den kändes väldigt "platt" och utslätad utan någon riktig spänning.
Den var hyfsat välgjord, men det förvånar mig på det sätt man har gjort filmen.
Den kändes som en medioker, amerikansk krigsfilm, dvs. där man lyfter fram de egna idealen i hela dess härlighet och förskönar hjälten.

Jag har inte läst böckerna, så jag kan inte uttala mig om hur väl man följer dessa.
Den är inte så verklighetstrogen.
Tror knappast att det var så glamoröst på 1150-talet då det begav sig.
Från den fina familj som Arn kommer ifrån så tror jag knappast att dom gjorde de vardagliga sysslor som dom gjorde i filmen.

Men ur filmsynpunkt så var den helt i klass med dom stora filmerna i hollywood.

Verklighetstrogen synvinkel får den en svag 2:a av 5
Ur underhållande m.m. synpunkt så får den klar 4:a av 5 möjliga med möjlighet att växa till en 5:a om nästa film är minst lika bra
Tyckte hela filmen var otroligt tunn. En blandning mellan Stålmannen och någon hästägare. Till filmens höjdare är väl att det är fina hästar.
Men mer än en 2:a på 5gradig skala.
Underhållningsvärdet blir en svag 3:a, har läst böckerna och tycker som PerAsk skriver "medioker, amerikansk krigsfilm, dvs. där man lyfter fram de egna idealen i hela dess härlighet och förskönar hjälten."
Men ok kommer nog att dra in lite pengar eftersom man pimpade ut massor av kopior på biograferna.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem