Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Tjäna pengar

Tjäna pengar

Vad är Cristina Husmark Pehrsson på socialdepartementet ute efter nu tro???
Detta att vi som har tillsvidare sjukbidrag (förr hette det förtidspension)
nu ska få jobba och tjäna 3000-4000 per månad utan att sjukbidraget påverkas.???
Alla (tror jag åtminstone) som har sjukbidrag har inte jobbet kvar.
Hur ska man då kunna gå ut på arbetsmarknaden och tjäna "lovliga" pengar? som ju visserligen väl skulle komma till pass. Är jag FÖR misstänksam om jag tror att vi inte har sett hela paketet ännu?
Antal svar på detta inlägg: 10
Med risk för att tråden betraktas som politisk........
Om man har sjuk- och aktivitetsersättning (tidigare sjukpension) och går ut och jobbar så antar jag att ens ersättningar kommer att prövas om och försvinna så småningom, eller förmodligen räknas ner till den nivå som man anses ha arbetsförmåga för.
Tycker det är ett märkligt förslag för om man kan jobba så ska man INTE ha bidrag i denna formen. Kanske deltid iofs men annars ska man ju vara ute på " marknaden ". Har man då inget jobb så är det Arbetslöshetsstöd eller Socialbidrag som borde gälla.
Jag förstår inte heller hur hon tänker , om jag kan jobba så jobbar jag för lön utan bidrag kan jag inte jobba ja då fär det ju va pension o jag håller mig hemma o tar hand om mig .
Man blir allt lite fundersam över hur dom tänker dom där ministrarna tror dom att pengar kan omvända folk från sjuk till frisk Hmm det tror inte jag
Annons
Jag har samma frågeställning som Bea.
Det finns fler ageranden som bara kan
tolkas så att pengarna är styrmedlet.
sänker man bidraget så ska vi bli aktiva
att söka jobb. Syniskt så det förslår
Det ligger nog en stor hund begraven där. Tror jag!
Det är sjukt hur det är.
Läste någonstans att de som anställer pensionärer behöver inte betala lika dyr arbetsgivaravgift som om de skulle anställa en yngre person.

Jag har ett eget förslag och det är att man jobbar mellan 18-30 år sedan får man pension eller liknande tills man fyller 65.
Efter 65 jobbar man dygnet runt tills man stupar.

Är inte det förslaget i samma klass som Cristina Husmark Pehrssons förslag?

Ja, det är ju sjukt att vara sjuk, dom sjuka ska straffas dubbelt upp!!
För att orka vara sjuk idag måste man vara fullt frisk
Instämmer fullständigt med er andra. Det finns definitivt en hake. Den tror jag består i att kunna slå sig för bröstet i statistiken. Rent nationalekonomiskt kan det knappast löna sig att sjuka tar arbete från unga arbetslösa, där dessutom arbetsgivarna får betalt och därmed ytterligare kan höja sina löner. Att kräva detta av sjuka och samtidigt kunna tillstå att dom själva inte skulle kunna få jobb efter att fått sluta som riksdagsmän utan måste lyfta arvode i ett helt år, låter inte särskilt solidariskt mot gräsrötterna.
Nu har jag avreagerat mej och fått respons att andra har liknande tankar och funderingar. Det resulterade i ett nytt mail till soc.dep. Här avslutar jag för denna gång

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem