Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

DVD och CD Skivor

DVD och CD Skivor

Hallå!

Vill bara kolla en sak om någon vet, jag har några hemvideo fimer på datan som jag försökt bränna på DVD skiva.

Jag har en Lightscribe brännare som är ny inköpt, Nero 8 bränn program och billiga dvd och cd skivor som jag köpt på Internet.

Mitt problem är följande, jag konverterar först filmen så att den blir körbar på dvd och bränner ner den på skivan. Nero säger att allt gått OK, jag tar skivan och sätter den i Dvd spelaren och den börjar leta.........

Efter ett tag säger dvd spelaren något av dessa två saker:

1: Sätt i en skiva.
2: Data på skivan är okänd.

Jag vänder på skivan för att kolla och ser ju att det blivit "nåt" inbränt på den. Jag försöker igen och efter ca 10 dvd skivor så funkar ski..n.

Nu till min fundering... Är det:

1: Skivorna som är dåliga?
2: Brännaren som suger?
Antal svar på detta inlägg: 9
Ibland kan bränningshastigheten ha betydelse på vissa skivor. Kvaliteten på skivorna är också viktig. Skivan du bränner som inte funkar i DVD:n, kan du köra den i datorn?

Är det samma fenomen om du bränner en IMG eller ISO?
Köp en DVD+RW skiva så kan du testa att det fungerar utan att behöva kassera en massa skivor
Det kanske är DVD spelaren som inte klarar att visa det formatet du har bränt
Annons
Tack för svaren..

Hur ändrar man bränn hastigheten på Nero 8? För det roliga är ju när jag brännt låt säga 7 skivor så funkar den 7e men inte de 6 innan...

Kan inte köra den i datan heller för da saknas en DVD dekoder.
Vad kör du för format? DVD+ el - DVD R el RW?

Kan du inte spela en vanlig DVD i datorn? Vare sig i Nero Showtime eller windows mediaplayer? Om du sätter i DVDn i datorn kan du då se något innehåll på den i t ex utforskaren? Om du sätter i en DVD i datorn ska du ju åtm kunna se två mappar VIDEO_TS och AUDIO_TS.

Din stationära DVD-spelare, hur gammal är den?
Jag bränner på DVD +R men kan bränna på alla sorter. Jag kan köra DVD i data via Nero Showtime men Windows Media Player säger att det saknas en DVD avkodare.

När jag öppnar utforskaren så finns bägge mapparna där som det ska. Den dvd spelare som jag har till tvn är väl inte äldre än kanske 2 år, det är en Philips med inspelnings möjlighet (inte hårddisk).

På den kan man endast spela in på DVD + R men man kan spela upp alla sorter.
Då håller jag en slant på bränningshastigheten. Prova ett annat fabrikat på skivor också.
Jag köpte billiga dvd+skivor 200 st 180 var det fel på.
köp lite dyrare så funkar det
Ok.. Får köpa dyrare skivor...

Det heter ju: SNÅLHETEN BEDRAR... Kan stämma...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem