Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Varning för SP2

Varning för SP2

Skulle instalera sp2 i en av min pc men nej det var nästan total katastroff , instalationen stannade halva vägen och som tur var hadde jag Norton Utilities oxå men den funkade konstigt och med nöd kunde återställa till gårdagens instälningar. Gjorde oxå backupp av mina foton för att vara på den säkra sidan, har aldrig trodd att det kunde vara så kass eftersom jag kollar ofta med NU efter att ha taget bort program och kollar spyware men den förb... M$ får skärpa sig . Tur att man har två pc, men det är dåligt av M$ att komma med sån skit...:(
Antal svar på detta inlägg: 8
Har inte haft mer än positivt att säga om Sp2, har installerat den både hemma och på jobbet.
Samma här, min dator har bara fungerat bättre sedan jag la på SP2. Till Johan X - läste du alla fakta och instruktioner INNAN du började installera? Om inte, så får du skylla dig själv faktiskt! ALL installation ska påbörjas med att FÖRST läsa användarvillkor/instruktion och annan dokumentation som härrör till programvaran. De flesta program råder ju faktiskt användaren till att stänga av all annan programvara samt att ta säkerhetskopia innan installation. Det är inte bara att tuta och köra...
Själv stängde jag ner ALL för ögonblicket ej nödvändiga systemkomponenter och processer som i regel körs i bakgrunden innan jag installerade SP1 och SP2, allt fungerade helt felfritt! Och som sagt, allt har bara fungerat bättre, jag behöver inte ens aktivera min gamla Sygate Personal Firewall, då SP2-brandväggen är lika bra!
Vidare - Unisys-datorer har uppenbarligen svårigheter att tillgodogöra sig SP2, detta mest beroende på Unisys-datorns egenskaper i sig. Vidare - Antivirusprogram o dyl bör vara avstängda under den tiden man lägger på servicepackar och andra säkerhetspatchar. Johan X kör Norton Utilitys dessutom, en programvara som är känt för att strula till det i systemregistret.
Jag stängde ner Panda Antivirus och Norton ner jag instalerade SP2 och har inte hört att NU skulle strulla till det i registret har sett att NU tar bort sånt som många program lämnar kvar i registret efter avinstlation , men hadde Outpost Firewall på eftersom jag var uppkopplat på nätet och måste ha det i gång hela tiden. Läste oxå på CNET att bara 50% gav sp2 tummen upp och väldigt många hadde problem med sp2....
Annons
Sp2 är rätt bra, det är bra att tänka på att inte ha några maskar eller virus i burken när man installerar. Rätt många nya "smarta" virus lämnar kvar inställningar som inte tas bort även om viruset i sig försvinner. T ex så kan host filen ändra och vissa siter/ipadresser rautas om så du laddar hem något annat istället för t ex virus uppdates eller för den delen sp2 men oftast betyder det bara att du inte kommer in på updatesidor.. Tips är att skaffa en hårdvaru brandvägg. få hem senaste virus uppdaten till dit virus program. Skaffa ett mask removal prog... dra ur nätverkssladden!! Kör virus skan och maskborttagningsprogramet. Ladda hem sp2 filen från microsoft och kör sp2 update från burken med nätverkssladden urdragen... Sen kanske det funkar...
Hej Johan X , måste säga att det har skrivits rätt mycket om
XPsp2. och vad som kan hända vid uppgraderingen, här på forumet
och att skylla allt på själva uppgraderingen tycker jag är fel. Du har förmodligen råkat ut för ett eller flera av alla de kompatibilitets problem som finns. och har funnits
Det vi kan göra när vi läser din tråd är att se emellan raderna, för jag tror inte att du vet vad som gick snett.
Men principen för att välja/förbereda sig att installera XPsp2 är.
kontrollera mjukvara om den är kompatibel
kontrollera hårdvara/drivrutiner om den är kompatibel
annars tanka hem och installera de nya.
Bestämma om man kan undvara bra gammla program som
kanske slutar att fungera som de var tänkta.
Ta backupp på sin värdefulla data.
stänga alla program som har med virus/spam/brandväggar osv efter att en väl genomgången koll har körts.
och skapa en återställningspunkt
plocka sedan ur alla extra anslutningar tex USB-minnen osv
Det finns nämligen ingen garranti på att det kan gå helt smärtfritt.
Så är du inte säker och du tycker att din dator fungerar bra
och kan undvar de godbitar som man får på köpet när man installerar XPsp2 så vänta tills du är motiverad att göra detta.
man kan ju oxo beställa CD-n för uppgraderingen under tiden. Den är gratis.
mvh // göcke
Läs här om vilka program som kan börja krångla när man installerar SP2:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130
Hej Johan

Det är ju synd att det har strulat för dig. Själv har jag installerat sp2 i 8 st. enskilda datorer ( mina vänner) och allt har fungerat hur bra som helst. Det viktiga är som Göcke och andra nämner att man måste se till att all hårdvara och mjukvara i datorn är så att "säga up to date". Under installationen hade jag antivirussystemet (Norton System Works)uppe men stängde ner Zone Alarm. Allt gick som smort. Det som jag minns av dom här installationeran var att uppdatera Windows i anpassad läge först. Med andra ord uppdatera Windows till det senaste utan att installera sp2. Därefter när alla uppdateringar var gjorda uppdaterade jag drivrutiner för grafkortet, moderkort och ljudkort. När allt detta var klart en omboot sen stängde jag av all mjukvara som inte behövdes typ MSN, Skype osv. Därefter startade jag sp2 uppdatering.
Samma procedur på varenda dator. Med samma goda resultat. Kör till och med XP på en 300 Mhz processor med 128 MB minne och den uppdaterades utan problem (lång tid), men fungerade.
Har kört med Xp sen 2 år tillbaka utan en ominstallation det ni.
Keep on trying baby
Jag hade samma problem men jag tog bort alltihop sen gjorde jag en windows update sen fixade det sig det behövs en hotfix. prova med det johan x

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem