Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Lösenord

Lösenord

Tänkte bara skriva nåt som jag tycker är lite komiskt ang. detta med lösenord. Jag har en del sidor som man ska ha lösenord på och läste på Post- och telestyrelsens sidor att man helst skulle ha:

1: Små och stora bokstäver blandat.
2: Siffror
3: Andra tecken (#&€£ osv.)

Man kan även på deras sida kolla hur säkert ett lösenord är, OK tänkte jag hittade på ett Jätte bra lösenord, 18 tecken med alla 3 sorterna och det blev grönt ljus. Jag skrev ner detta på papper, gick till de sidorna som jag har och skulle ändra..

Svaret blev följande på alla sidor:

Att jag använt "Ogiltiga tecken" vilket innebär att man bara får använda bokstäver A-Z och siffror.. Är det någon som lyckats med att registrera ett lösen ord med andra tecken?
Antal svar på detta inlägg: 5
Japp.
Det finns en tråd om det... Men det är väl upp till sajten att bestämma vilka tecken man vill godkänna!? Dock finns/(fanns) inte bergänsingen när jag registrede kontot.
Man behöver faktiskt inga specialtecken, faktiskt
Det bästa lösenordet är faktiskt en fras/mening och då kan man ju skriva den hur lång som helst. Lärde mig detta på ett säkerhetsseminarium hos Microsoft.
Det är inte alltid som alla tecken accepteras, nej... ibland bara de vanliga bokstäverna och siffrorna.
På en webbsida jag fixat har jag lagt upp ett par små program som genererar, och sen kontrollerar hur stark lösenordet är, du kan tanka hem dem på länkarna nedan.
18 tecken genererar ett väldigt starkt lösenord, även med bara siffror och bokstäver, redan vid 10 variabler ses lösenordet som riktigt starkt.

Lösenordsgenerator
http://slasktunnan.googlepages.com/Losenords
generatorn.zip

Lösenordstest
http://slasktunnan.googlepages.com/losente
st.rar

//Breeze

Edit: Här fick man minsann klistra ihop länkarna, såg jag...
Annons
Min nätmäklare Nordnet slår alla rekord. 3 olika grupper av koder. Ibland undrar jag hur skurkarna kommer in. Det är knappt jag klarar det själv ibland. He,he!!

Användarnamn= 9 tecken

Lösenord = 8 tecken

Nyckelkod = 12 tecken

Skurkarna kommer inte åt några kontanter. Det enda dom kan göra är att sälja aktier till underpris. Bara för att "djäklas".

Lösenordet kan man ju få en lösning till oftast om man glömt det men användarnamnen är borta om man glömmer bort dem.
Enligt min erfarenhet i alla fall.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem