Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Väder och annat

Väder och annat

Visst får vi vara tacksamma.
Solen skiner,det är varmt och gott. Vi kan ta oss en öl eller ett glas saft i skuggan och bara njuta av tillvaron.
Vatten har vi ju gott om.
Men
Vi har inga orkaner, svält och krig som hotar. man blir ju gråtfärdig när man hör, läser och ser allt som sker i omvärlden. Ingen politik, men det är ju det, det är. Vissa skor sig på andras bekostnad.

Visserligen har vi våra bekymmer i vardagen att få kreti och pleti att gå ihop.
Visst bryr vi oss,
men vad kan vi göra,
än bara se på
Antal svar på detta inlägg: 7
Du är en klok man Du Ozzy. Ditt inlägg hoppas jag får många att "tänka till" och inse hur bra vi har det i vårt land. Vi får tycka och tänka vad vi vill och det är inte alla förunnat i vår värld och - vi har ett väl fungerande välfärdssystem även om många har synpunkter på det.
Jag tycker att vi idag ska tänka på våra medmänniskor i Burma. Vilken fruktansvärd katastrof de genomlider.
Jag tror att ingen av oss i sin vildaste fantasi kan förstå hur människorna där har det just nu. Och omvärlden vill hjälpa, men får inte. Jag kan bara inte förstå hur en regim kan låta sina undersåtar dö när det finns hjälp att få.
Detta var inte ett politiskt inlägg, utan bara en medmänsklig kommentar.
Estrid
Vi ser gärna kortsiktigt, det som händer nu idag... men allt sker i ett långsiktigt perspektiv. En utopi om en bättre värld vågar vi hoppas på det...
Vad menar Du med "Vi ser gärna kortsiktigt ........ men allt sker i ......."?
Jag har svårt att förstå vad Du menar. Kan Du förtydliga Dig?
Det som händer i Burma ska jag se det i ett långsiktigt perspektiv menar Du?
Annons
Estrid min vän
Jag menar att man glömmer så fort det som sker just nu av den info vi suger i oss. men allt elände tar inte slut .det dyker hela tiden upp nya intermezzon. Så det som vi upplever i dag. Engla här hemma, Burma. Det är snart ute ur våra närmedvetanden. Och bädddas in att ta fram ibland då vi har tid att tänka efter. Det dyker upp nya hemskheter i Media hela tiden.
Hur ofta tänker vi på Estoniakatastrofen i dag t.ex.Den är snart ute ur folks medvetanden. Men den finns där i bakgrunden.
Snart kommer nya stormar. Det är visst en på gång i Burma igen. Då blir det den som är på allas läppar.

Ungefär så menar jag. hoppas detta hjälper Dig för stunden. Vi pratar mer sen...

Hej då
Glad Pingst
på dej
Estrid
vilket vackert namn.
Naturligt vis pratar vi om det. men jag menar efter det så går vi tillbaka till våra grillar och dukade bord, som inget har hänt.
Vi ska inte klandra någon för det. hjärnan är inte byggd för att behandla all information samtidigt. jag är ingen expert på det området. Det är bara en reflexion från min sida.

tack och lov att vi har inbyggda filter så vi kan hantera det nära, annars skulle vi gå under av stress.
Oj så djupsinnig jag blev plötsligt. nu får det vara bra för nu.
Hej och god natt.
Det gör inget att det blev dubbelt.
Men mitt svar är att jag inte kan annat än se och ta till mig och bli berörd av det som händer här och nu.
Det är fruktansvärt det som sker i Burma och jag blir ledsen och arg över den publicitet som den lilla flickan Engla fått. Varför i all sin dar skulle hennes begravning visas i TV? Förstår inte, eller kanske jag inte VILL förstå.
Familjen i Arboga? Döda småbarn.
Nya stormar i Burma och på fler platser, nya svarta rubriker i kvällstidningarna.
Men vad jag egentligen vill säga är att låt alla som drabbas på ett eller annat sätt vara i fred tills de själva vill och behöver "etablissemangets " hjälp. Självklart ska vi på alla sätt hjälpa folket i Burma och jag skulle gärna, om jag kunde, se till att de styrande militärerna fick ett "skott i pannan". Dom verkar ju ha fler än ett problem.
Estrid
läs detta Det omfattar vad vi diskuterade tidigare.

Sedan tycker jag vi ligger lågt i denna debatt och pratar om mera glädjande ämnen.
Vad säger Du om det?

http://www.metro.se/se/article/2008/05/09/10/4940-62/index.xml

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem