Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Är det okej med strejker

Är det okej med strejker

Det har varit lugnt på den fronten i flera år. Men nu börjar det att bli oroligt igen. Det är sjukhus och färjetrafik och flyg. Tänk om systembolaget börjar oxå. Då blir det väl revolution. He,he!!

Är det någon mening att strejka. Det skruvar ju bara upp inflationen och allting blir dyrare. Jag tror alla förlorar på att strejka. Mest tredje part.

Om vi pensionärer skulle strejka. Hur gör vi då??.
Vi ringer till Försäkringskassan och säger att vi tar inte emot några pengar.

Ha,ha!! Nej så tokiga är inte vi pensionärer än. Vi finner oss i att vara underbetalda. Vi tänker på samhällsekonomin.

Om vi strejkar för högre pension. Vem bryr sig. Inte någon.

Visste ni att 1939 då jag föddes var en 1000-lapp med dagens index lika med 25.752:- år 2008.

Det har skenat iväg tack vare dessa strejker.
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

leiake , inte är det strejkerna som orsakar detta.
inflation på pengars värde har funnits i alla tider.
Det borde inte behövas i viktiga yrken

som vi alla är beroende av.

Men OK. det är en kedja!!!

Den ena behövs för att den andra ska fungera!!

Men _Vadå skylla strejkerna för det_ ??

Penningvärdet är förändrat i hela väelden!

Därför finns inte heller, 1, 2, 5, 10, och 25 öringarna mer

här i Sverige!
Men det fanns en duktig affärsman som kunde sälja,

en 5 öres kola för 10 öre! Det var väl så det började,

när penningvärdet försämrades!
Annons
Vad är det som driver upp inflationen. Det måste ju vara strejker och kanske lite annat. Brist på råvaror kanske.

Men jag har en känsla av att strejkerna är den stora boven.

Men troligen vill människor känna att dom inte är slavar. Dom vill ha möjlighet att påverka sin arbetssituation. OK!! Jag fattar!!

Men jag tror att det är ren förlust både för facket och den anställde samt samhället. Titta på SAS. Vilket slöseri med pengar. Ofattbart!!

Tänk om man ringer ambulansen när man får en hjärtinfakt.

-Sorry! Men vi strejkar denna veckan. Ring mig på måndag om du lever fortfarande.
Vad tror du en arbetare hade haft i lön i dag om det var förbjudet att strejka Då hade ju arbetsgivarna kunnat behandla arbetaren hur som helst,vilket dom i för sig försöker redan i dag
Vargo!!

Förbjudet att strejka. Ingen dum ide`. Men lönevillkoren måste ju lösas på något sätt. Men det kunde skötas snyggare.

Kunde inte Riksbanken sköta detta så att det blev rättvist. Med något konstigt index.

Nu går vi tydligen in i en lågkonjuktur med arbetslöshet och elände. Då är det ingen som vill strejka. Då är man glad att ha sitt jobb kvar. Då går man t.om med på lönesänkning.
Jag tycker rent ut sagt att du pratar strunt leiake,jag trodde inte att du hörde till arbetarklassens motståndare
leiake skärp Dig!! Vargo skrev _OM_ det varit förbjudet att strejka!!

o.sv.!!!!

Vadå sitt jobb kvar, som pensionär??

Med mindre jobb blir det även lägre pensioner!

Nu är vi ute på hal is det här blir snart förbjudet,

för fortsätter Du med Din inställning blir det politik av det hela !!!

1961 hade jag 485:-/mån.
Visst blir det politik,leiake har ju redan valt sida
varför går matpriserna upp med i snitt 7% i år, inte är det för att ett antal tusen strejkar i Sverige.
leiake du är lurad i samma fälla som många andra.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem