Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Sjuksköterskornas lön

Sjuksköterskornas lön

En stapel på nästan 80% (aftonbladet.se) tycker att sjuksköterskorna ska ha högre lön och att dom fick ett riktigt skambud..
MEN, när frågan (Kan du tänka dig att betala högre skatt för att öka deras lön) kom, ja då kom en lika hög stapel med NEJ.

Svenska folket tycker med andra ord att sjuksköterskorna skall ha en högre lön, att det är skamligt att man skall ha så låg lön.
MEN, man kan absolut inte tänka sig att bidra med högre skatt, trots att sjukvården är skattefinansierad..
Ibland kan man ju undra om alla med rösträtt borde genomgå en obligatorisk stor sinnesundersökning innan dom blir beviljade rösträtt. :P
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

haha
Den va bra.
kom å tänka på ett gammalt tv-program som gick för många år sen.
Nattsuddarna. Det är typisgt nattsuuddarnadiskution
Sjukskötorskorna är värda mer. Tänk på att den dagen man ligger där på
operationsbordet av olika anledningar, är man nog tacksam om man får vård.
Och att allt fungerar, dö är väl de sista vi vill?

Jag tycker att de bör höja lönen för sjukskötorskor regält.
Upp med den till lägst 25.000 kronor i månaden, jag menar med all respekt
för vad de får genomgå, Skulle ni själv vilja slita för er överlevnad och ändå
veta att detta går inte ihop, sjuksköterskor har även de räkningar som skall
betalas, många har studieskulder etc.
Nej De är inget att diskutera, höj lönen ordentligt de är värda
varenda krona. Politiker säger ett men när de gäller dem själva vill även de
ha vård. Göran Pärssons höft operation, hur lång vänte tid hade han?
Nej han fick tid direkt, men det är klart de är ju de som bestämmer spelreglerna. Gräsrötterna får alltid stå tillbaka.
Men om inte elbolaget kan leverera ström kan inte sköterskorna göra sitt jobb. Vem har mest i lön? Sköterskan eller de som jobbar på kraftverket?
Annons
Varför ska man gämföra lönerna mellan olika yrken??

Vem av dessa är värd mest lön?
en indstriarbetare som gått 2-3 år på gymnasiet och jobbat hårt i hela livet och vet att man marioiteten inte klarar av att jobba till 65 års ålder pga. förslitningar

eller en som studerat 3-4år på universitet och som får en lite högre befattning på ett företag. Och som med glädje och hälsan i behåll gå i pension vid 65års ålder.

Det är omöjligt att bestämma vem som är mest värd pengarna.
Utgå från varje enskild yrke och värdesätt därefter.

Att jämföra en sjuksköteska mot en som jobba på ett elbolag är bara löjligt tycker jag
Kommunisterna var/är inte hlt fel ute. Alla är lika värda och därför ska alla ha lika lön. Var på Kuba på semester för några år sedan och fick förklarat att alla där har lika lön. Gatusopare och kiruger har lika lön för båda är nödvändiga för att ett sammhälle ska kunna fungera.

Trots allt illa som kommunisterna gjort så finns det en del bra saker med den politiken tycker jag
Det tycker jag låter helt korrekt. Möjligtvis så kan väl lönen få variera lite beroende på hur krävande arbete man har. Vissa har tunga skitiga jobb till skitlöner medans vissa andra sitter och gör ingen nytta vid ett skrivbord och glufsar i sig sin räkmacka till en topplön.
Jo visst kan det verka konstigt att jämföra löner mellan olika yrken men faktum kvarstår att sköterskorna själva hävdar att deras jobb är så viktigt och att det gäller liv när de jobbar och då kommer jämförelsen i en annan dager. Ingen el inga operationer.
Problemet med deras löner är ju att de är sist i den ekonomiska kedjan som alla andra skattefinansierade löner
Om inte gubben på elbolaget eller någon annan inom den privata sektorn skulle betala in någon skatt skulle det inte bli någon lön.
Sen får de faktiskt skylla sig lite själva att de bara jobbar år ut och år in på samma ställe. De måste inse att man måste flytta på sig då och då för att kunna få upp lönen.

Så gör nu som ni säger. Säg upp er så kanske ni kan komma tilbaka om några år och få högre lön.
Det går att operera utan el, inte så säkert kanske men det går.
De ersatte spriten mot narkos istället, kniper det kan man hälla isig en
flaska wisky en liter. Man känner inget, ljuset då ja va fan förr fanns
det stearinljus de funka. Jaja resultatet blev väl inte alltid som man ville.
Men de blir de ju inte med el heller så vadå?

man har ju i allafall varit full en sista gång, och slipper baksmällan.

Tänk possitift.
Media har vinklat ganska konstigt tycker jag,
Man kan tolka det som att medellönen är 25400:-

Gissa vad min vän (47 år, sjuksköterska med 19700:- )
tycker om det?
Medellön ska inte tolkas på något annat sätt än att det är en medellön...
Några tjänar mer och några tjänar mindre, så är det inom alla yrke.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem