Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Luftkonditionering

Luftkonditionering

Skulle vilja höra om där är någon som har erfarenhet av mobil luftkonditionering. Jag har ett jättevarmt sovrum innanför ett uterum, som jag har tänkt kyla med en mobil luftkonditionering. Sovrummet är c:a 20 m2. Problemet är att slangen för frånluften inte når till yttervägg utan jag måste släppa den varma frånluften i uterummet. Detta innebär vad jag förstår att den mobila luftkonditioneringen måst ha en vattentank för annars får jag kondensen med frånluften till uterummet eller?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Går det inte att förlänga den slangen och släpp ut den genom fönstret efter det.
Annars kanske du kan ställa ac,n i ett angränsande rum och ha öppet in tilll sovrummet så kylan går in ändå?

Köp samtidigt en ac som är kraftig så du inte får en underdimensionerad.

Det var bara ett par idéer som ploppade upp.
Jag har nyss köpt en mobil ac, har den i sovrummet o slangen ut genom fönstret, vattentank tror jag alla ac har, jag får tömma min c:a 2 ggr om dan, o i denna värme hjälper det nästan inte, eftersom jag måste ha fönsteret lite öppet, men har kommit ner i 16 grader förut, nu ligger det på 22 , o just nu är det 41,1 ute.
Kan du inte borra ett håll i uterummets golv och dränera ned till dagavloppet med slangen?
Jag har dränerat så i mitt hus i Thailand, 2 AC som har dräneringen ned till dagvattenavloppen. Detta för att jag inte tycker om att dränera ut på mina fina stenar som jag lagt runt huset.
Annons
Tack för svaren. Vill inte borra i väggar eller golv då det är stenvägg/golv. Så får dra det genom fönstret. Är inte luften som blåses ut fuktig?, vilken temp håller den? samma som i rummet? Tempen i uterummet är ju betydligt högre än i rummet så att blåsa ut den i uterummet är ok om den inte är fuktig.
Jag har ett par nbekanta som har en portabel ac och den är det en luftavfuktare inbyggd i.

Det är bara när det blivit feltryckningar så att avfuktaren slagit igång som det har blivit vatten med den.

Luften som den skickar ut känns både torr och varm.

Jag ser inga problem med att släppa ut luften i uterummet; om det är ok med värme där:)

En elektronikbutik kanske kan ge dig tips på hur du ska göra?

Annars kanske du kan ta frysen och ställa vid ytterdörren med elementet utåt och isolera mellan frys och dörrkarm med gamla socker eller liknande som inte används till annat?
Då får du in lite kyla och värmen som frysen avger går ju ut!

Kanske att det var lite avancerat ändå?
Luften som kommer ut är ju samma som den som finns i rummet, så den blir ju kallare o kallare, o det är rätt skönt o ha den fläktande i värmen, o min luft är inte fuktig.
Om det nu kan kallas problem så är det när tanken blir full så stängs AC:n av.
Tack era synpunkter uppfattar jag som positiva för mig.
Hej! Har haft en sådan själv, men har man inte slangen ut i friskluften så är det ingen vits. Bättre i så fall att ha en riktig takfläkt. Jag vet inte om du bor i lägenhet, men själv installerade jag en luftvärmepump som ger kyla på sommaren och värme på vintern. Funkar riktigt bra...

Annars duger faktiskt en riktig takfläkt...


//C
Hur fan fungerar en luftkonditionering? Varför måste man hugga hål i väggen och mosa ut en slang? Jag har både kyl å frys, men ingen tokig slang genom väggen för dessa två uppfinningar.
Känn på baksidan på din kyl och frys fajjer och så gångar du det med 100 så får du en liten förklaring varför ac,n ska ha ett utblås

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem