Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kan överhettad PC spräcka CD-skiva?

Kan överhettad PC spräcka CD-skiva?

Fick en otrevlig överraskning häromdagen då jag upptäckte att en skiva i datorns CD-drive var spräckt och låg i ett antal bitar på "släden" och i själva enheten när jag öppnade den för att byta skiva.

Min fundering är; Kan exempelvis en överhettad dator åstadkomma detta? Eller kan exvis lasern ha fått "spel"?

Jag vet att skivan INTE klämdes då den sattes i så det alternativet utgår.

Antal svar på detta inlägg: 7
de gånger jag rensat cdspelare som har råkat ut för detta , så är de spelaren som har lagt av och varvat upp cdskivan så att den släpper från
centreringen
Okej, ja det låter ju som en logisk och sannolik förklaring...spelaren har ju några år på nacken så det kanske var dags att ge upp nu då...
Tråkigt nog var det SIMS 2 orginalskivan som rök och det är ju inte kul att behöva lägga pengar på en ny sån. Hade ju känts mindre tråkigt om det "bara" varit en musik-CD...
Tror nog inte att någotdera är den direkta orsaken... tror mer på att CD sivan var lite undermålig.

Råkade själv ut för att min BF2 DVD började spricka inifrån centrum och utåt, fick den dock utbytt av EA (mot en kostnad såklart) Och en köpt DVD ska ju normalt hålla hög klass.
Det har även hänt ett par ggr att hemmabrända skivor har spruckit, då mer som att de olika skikten släppt från varandra...

Visst kan kanske värmen vara en bidragande faktor, men jag tror att huvudproblemet är själva skivan som sagt...

//Breeze

Edit: Om det var Sims 2 skivan, så kontakta EA. Jag mailade dom och fick ett svar att bara skicka in min BF2 skiva med en del uppgifter.
Kostnaden låg på 90:- om jag inte minns fel.
Annons
Detta kan även hända om det sitter en etikett på den som man själv satt dit och den inte sitter i centrum för cd skivan "drar" mer åt det hållet där det sitter mer etikett.
Tack för tipset Breeze! Ska testa att maila dem
Jag kommer ihåg för länge sen då det skrevs i någon datortidning att spräckta CD-skivor i en CD-rom var någon påhittad myt.

Fast jag vet att "den påhittade myten" om spräckta skivor i CD-rom är sann. Känner vänner som varit med om samma sak.
det är ingen myt att det inte går att spränga skivor i spelaren.
men det hör ju inte till det vardagliga att det händer.

orsaken kan vara flera, men det händer i det ögonblicket när skivan har nått sin maxhastighet i rotationen och släpper från centreringen.
mekaniska orsaker för detta kan vara att
skivan är som Breeze skrev redan sprucken
skivan har obalans av någon orsak
centreringen kan vara trasig (sprukna plastdetaljer) eller främmande föremål på drivplattan som gör anlaget omöjlig

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem