Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Slumpgenerator

Slumpgenerator

När jag satt in en kopp kaffe i min microugn med roterande tallrik, så hamnar alltid örat på koppen nio ggr av tio med örat inåt i ugnen.
Varför gör den det?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

kan ha med antal varv koppen gör eller? min gode Ozzy låt einsteinfrågorna vara till måndag så får vi ISare vara fulla å trevliga å slippa TÄNKA hela helgen!
Du trodde du bara skulle få slappa va!
Hur många nubbar går det på en sjuttifemma. Enligt slumpen så beror det på hur stort nubbeglaset är.
Se till att du ligger ner när du ramlar sa den vise.

Ha en skön helg
Du ställer väl koppen på ett speciellt sätt i micron och micrar ungefär samma tidsintervall varje gång? Då är det väl rätt så troligt att koppen många gånger stannar i samma läge..

Sen så vet jag inte om det finns något som heter slump egentligen. Inte vetenskapligt sätt iallafall. Det är bara något ord människan har hittat på när vi själva inte kan förutsäga resultatet..
Annons
I Excel kan man ställa in en slumpgenerator. Det finns en färdig formel där som heter "Slump"
Skriv 1-99 tryck F9 tror jag det var så dyker olika tal upp för varje gång.
Är det ovetenskapligt?
Undrar.
Det är inte ett slumptal som "slumpgeneratorn" i Exel spottar fram. Datorn använder sig av en matematisk formel som räknar fram ett logiskt värde under vissa förutsättningar som finns i formeln.
Du uppfattar det bara som ett slumpmässigt tal eftersom att du inte vet hur datorn med hjälp av den matematiska formeln räknade fram talet.

Skulle du veta hur formeln fungerar exakt och vad den tar hänsyn till för faktorer så skulle du själv kunna räkna ut "slumptalet".
Menar du det?
Så du menar, att tar jag fram HTLM.txt,"Makrot" -Formeln, så kan jag se att det finns en beräkning bakom. Så allt skulle vara förprogrammerat, av en programmerare/textredigerare, enligt ett visst mönster.
Ja, så ligger det till. Jag vet inte riktigt vart formeln finns eller hur den fungerar. Jag vet att det finns en inbyggd formel i operativsystemets mjukvara. Men om Excel använder sig av den eller en egen formel har jag ingen aning om.

En dator kan inte skapa slumpmässiga tal, utan kan bara arbeta helt logiskt.

Ett exempel på en slumpdetektor som jag såg i linux tar hänsyn till datum och klockslag för att få fram "slumpmässiga" tal.
Den räknar in datum och klockslag ner till hundradelars sekunder i formeln, och på så sätt så får den fram ett tal som du uppfattar som slumpmässigt. I det fallet så är det ju vad klockan är under ett visst datum som avgör vad du får fram för "slumpmässigt" tal.
Det är periotalet på växelströmmen som gör att tallriken snurrar visst antal varv per minut. Min micro snurrar exakt ett varv varje 15 sek. Väljer jag bara jämna 15 sek. så får jag alltid örat där jag vill.
Bara då jag är riktigt på örat kan det slå slint, men det är hemske sällan
Fajjer/svenkalle
Då är väl jag på örat för jämnan, för jag bara drar uret ca 20 sekunder. jag har inga knappar på ugnen. Så hypotesen om slump kvarstår nog en stund till.
jag får i alla fall tillfälle att avreagera mej varje gång.

Vad gäller Excel. Å-f-n
angående slumptal så kan ni få en liten början på
hur man benämner det här.
[ http://sv.wikipedia.org/wiki/Slumptalsgenerator ]

angående tallriken så roterar den med friktion
både tallriken och själva överföringen är friktionskopplad, och drivningen är en gummirem

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem