Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Krånglande dator

Krånglande dator

Hej Alla duktiga grabbar och tjejer.

Jag hjälpte mina barns kusin att bygga ihop en dator för spel och surfning. Den fungerade bra från början men har ger oftare och oftare felindikation om att VPU- recover måste stänga ner datorn.
Och för dn som aktivt spelar så är detta inte så kul.

Jag tänkte och hoppas att få in lite tips här om vad som kan vara fel.
Burken har följande konfiguration:

Sp.aggregat: AOpen 350W
Moderkort: ABIT KV8-Pro
CPU: AMD Athlon64 3000+
Grafikkort: Club3D ATI Radeon 9600XT , 128 MB
Chassifläkt: 80 mm
HD1: Maxtor 120GB SATA150
CD/DVD-skrivare:LG GSA-4160B
Nätverkskort: Integr 10/100/1000Mb
Ljudkort: Integrerad
OP WIN XP Pro (Sv)

OM någon har en ide så tveka inte att svara är ni snälla.

Jag har kollat alla tempraturer , inget särskilt högt där inte.
MVH /Bo
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

VPU Recover har ju med grafikkort (Ati) att göra! Tror alltså att grafikkortet spökar! Ta ner de senaste drivrutinerna och kolla även att du inte har för hög upplösning i förhållande till spelet. En del spel kan ju vara oerhört krävande och grafiken kraschar om man har för hög upplösning. Finessen med just detta kort är ju att den har en automatisk over-clock funktion, men...njaaa...
Läs gärna på denna länk om ditt grafikkort:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4445
Är det Half-Life 2 som hänger sig? -> www.steampowered.com
Annons
Ati var kända för att ha problem med deras drivrutiner förr, vet inte om det är så idag.
Jo, det verkar vara struligt idagsläget oxå...grabben köpte ett Ati Radeon 9200 Excalibur (spelar bara strategi...) och det strulade på vissa spel. Han bytte till ett Geforce III-kort istället och problemen är borta!
Men det är ju skumt att Ati inte kan fixa eländet i s f, de ska ju föreställande ledande grafikkortsmärke när det gäller spel?
Tack
Drivrutiner till grafikkortet är kollade, har laddat hem de allra senaste, men oxå försökt med att nedgradera till lite äldre varianter.
Det där med upplösningen var ett bra tips som jag genast jag kommer hem, skall undersöka.

Jag vet tyvärr inte vilket eller vilka (han har testat 2 olika) spel det gäller. Men återkommer med det oxå.

Jag jobbar vidare på problemet ,problem är til för att lösas !

/B
Det verkar som om problemet försvann när han sänkte grafiken från
1152 x 864 till 800 x 600 ocn underklockade grafiken något.
Inga felmededelanden p hela kvällen efter det.

Men samtidigt blir ju bilden ganska tråkigt stor.
Men detta ligger förmodligen hos speltillverkarna efter vad jag kan förstå, eller ?????

Tack för era tips !
/Bo
Kul att ett tips kan fungera ibland! Jovisst, jag anser att spelkonstruktörerna sitter i knäna på grafikkretsfabrikörerna! Ska du ha ett riktigt bra grafikkort för spel så måste du upp i 3500:- och uppåt! Och samtidigt se till att CPU-kraften kan hantera dessa monsterkort fullt ut. Principen slö CPU - värstinggrafik med 50 % outnyttjad grafikkraft är alltför vanligt i de burkar jag brukar serva...
Om han behövde underklocka kan det vara så att ni har för dålig kylning i lådan. så grafikkortet blir för varmt.
Hur mycket RAM finns det i burken? Åtminstone 512 Mb hoppas jag?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem