Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av hjälpmedel

Stänga av hjälpmedel

Hej på er!

Det är på det viset nu att min svärmor har en dator och hon kan spela spindelharpan på den

Nu har hon även fått igång skärmläsaren och skärmtangentbordet på den.
det hoppar upp varje gång hon startar datorn, även om man avslutar programmen.

Är det någon här som är kunnig på det området så att jag kan hjälpa henne att få av det?

Hon har vista som OS.

Antal svar på detta inlägg: 9
patrikke
har hon vista så kontrollpanelen/hjälpmedelcenter sen är det bara å läsa sig till å bocka av vad man inte vill ha.
Jag hittar inte var man kan bocka av där.
Kan du bocka av skärmläsaren?
patrikke
japp det kan jag. min var inte ibockad som standard efter installation. ska jag ladda upp bilder på var du ska titta eller?
Annons
Ja det vore jättesnällt.
patrikke
nu ska vi se om vi inte kan lösa detta lilla dilemma.
som jag skrev innan så öppnar du kontrollpanelen å sen hjälpmedelcenter därefter så så ska vi se om vi inte kan hitta rätt bland alla grejerna.
vi börjar med skärmläsaren. överst har jag använd datorn utan bildskärm (optimera för blindhet) å den ska du öppna å kolla vilket som är ibockat. jag har inget ibockat där. sen hade vi skärmtangentbordet. då går du till alternativa inmatningsenheter (konfigurera alternativa indataenheter) å kollar vad som är ibockat där. finns inget ibockat där heller hos mig.
fungerar inte detta så får vi väl gå vidare. problem e till för å lösas.
hmm skärmläsaren nämns även längst ner i -gör det lättare att fokusera på aktiviteter (justera inställningar för att läsa och skriva) öppna även denna å kolla vad som e ibockat. jag har inget ibockat där heller.
använder vista basic men det skiljer sig nog inte så mycket från andra versioner.
lycka till
Jepp så är det nog!

Tackar för det jigsaw.

Det känns på något vis som att det är lättare att fråga här än att googla på det man vill ha ordentliga svar på.
(Ibland har man tur och får lite lustigheter också )
de va så lite så. hoppas att du får rätt på svärmors dator nu.
Blir det rätt på den så hittar hon nog på nåt annat att gnälla på

Tack än en gång jigsaw.
Jag skriver sen när jag provat på den hur det gick.
patrikke
gör du så. sen får vi väl hoppas att hon inte hittar på mer dumheter med sin dator. men en svärmor är ju en svärmor .
ha en bra söndag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem