Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn fryser

Datorn fryser

Inte så att den blir kall men den stannar. Finns bara ett sätt att ta sig ur och det är startknappen. Datorn är en HP Pavilion modell dv8298ea med Xp installerat.Står ingenting i loggboken. Gissar på hårdvarufel men nån annan kanske vet? Den kan funka i flera dagar ibland men den kan också "frysa" efter 10 minuter. Kört Mem-test,inga fel.Skannat igenom hårddiskarna,inga fel, uppdaterat allt som kan uppdateras. Installerat om Xp.Nu har den funkat i flera timmar så jag bara väntar på att den ska stanna. Det konstiga är att inte ctrl+alt+delete inte funkar när den stannat. Nån som vet eller har nån idè?Hört att hårddisken kan "nypa" vad det nu innebär.
Antal svar på detta inlägg: 9
Värmeproblem? Har du dammat av den nyligen?
Jag hade samma problem och då var det ett värme problem

Alla datorer drar till sig damm som f*n och om kylflänsen på processorn t.ex. dammar igen kan den bli så varm att processorn stannar helt enkelt.

Strömförsörjningen kanske?
Är det när du gör något speciellt med datorn?
Ser på film eller spelar?
Tittat på kopparledningarna som ska leda kylan och de ser helt dammfria ut.Den kan frysa när som helst.När jag är ute på internet eller kör ett bildprogram. Ska för säkerhets skull öppna datorn och dammsuga.
Några fler tips?
uffe_gus det är knappast ide att ge dig fler tipps om du inte har testat
att alla fläcktar snurrar normalt och att de är dammfria.
En fläckt som många glömmer är den som sitter i nätaggregatet.

men innan du fortsätter , så försök att göra backup på din hårddisk
ifall det är den som har problemen
Annons
Oj då - kollade precis nu på typ nr du skrev och det är ju en laptop.
Hur i hela världen har du då lyckats kolla kopparledningarna till processorn?
I en glugg bak på datorn.Lyser med en ficklampa.Ser dem glasklart men inte hela paketet. Finns det något program man kan installera för att se hur fläktarna snurrar?Finns inget i BIOS.
Kolla på cpuid.com Dom har ett program PC Wizard 2008 som kollar temperatur och fläktar.
Följande värden visades:
ACPI=48 gr
Core 0=50 gr
Core 1=50 gr
HD 1=44 gr
HD 2=35 gr

Verkar alltså inte vara överhettad. Såg på en dvd-film under mätningen. Allt gick som en klocka.
kan du inte se fläckten så är det stor risk att det är den i alla fall. temperaturen är förhållandevis stabil tills fläckten stannar eller går långsammare.

leta efter en service manual , som visar på hur du tar isär den och se om du får fläckten att rotera när du blåser lätt på den.
Detta låter misstänkt likt problemet som jag beskrev under rubriken svchost.exeför nån vecka sedan.
Mitt råd är att du kollar processer och prestanda i aktivitetshanteraren.
Jag har fortfarande ingen lösning på problemet dessvärre.

/B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem