Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Full HD kontra HD Ready??

Full HD kontra HD Ready??

Hej!
Någon som har erfarenhet eller kunskap...

Står i begrepp att köpa en ny TV..

Det blir en platt LCD,så långt är jag överens med mig själv,MEN ska det

Vara HD Ready eller Full HD,är det värt dom tusenlapparna att satsa på

Full HD o ger den så mycke bättre bild ( Blue Ray filmer,ja )men för övrigt?

Någon som vet??
Ha en bra helg o höst!!
Antal svar på detta inlägg: 6
Vad jag har hört så ger full HD bättre bild även utan
HD box.
Vi köpte en LCD 40 tum med full HD o nog får jag säga att
bilden blir bättre, vi har ingen HD box bara digital.

Inte var den så mycket dyrare heller.
Gäller bara att hitta rätt ställe.

Leta på google o jämför, så gjorde jag.

Lycka till.
skulle jag välja mellan . något som är full eller ready, så blir det full.
med kännedom om hur alla ready fall har lurat kunden genom åren
så springer jag inte på den sloganen igen.

Men äver i full läge kan man bli lurad på en produkt som sen inte slår på marknaden.
Nu idag finns det bra och billiga Full HD TV, men när de kom var de svindyra.
Allt handlar om vilken signal man har in
Tex
Sitter du med comhem via hål i din vägg så får du en digital signal in i din tv.
Bra bild, men ingen HDsignal.
För att få HD måste du ha en HDbox som omvandlar signalen till HD och vill du ha en Full HD bild på 1920x1080 signal så måste du ha Full HD TV.

Har du en HD ready så får du som högst 1366x768, alltså den omvandlar den fulla upplösningen neråt till 1366x768, eller 1024x768, . Där är det TV som begränsar upplösningen

Själv sitter jag på en LG PC1R med en digitalbox pvr (samsung) och kommer inte skaffa HDbox förren alla kanaler sänder i HD. Och då kommer jag också skaffa mig en Full HD panasonic, för de gör de bästa plasma skärmarna av alla :). Men bra bild har jag, och det beror på att jag har en bra signal in och en bra digitalbox + bra kabel mellan vägg-tv och tv-digitalbox

Plasma=Sport, film (bra kontrast= svart är svart )
LCD=Bra för att koppla in dator, kolla bilder spela consol (dålig kontrast då en LCD alltid lyser bakifrån =svart blir inte 100% svart)
Annons
Jag skulle nog köpa full HD idag, MEN.
Man gjorde ju tester för något år sedan och för att kunna se skillnad på full HD och HD ready så säger man att man med en 50" bildskärm måste sitta närmare än två meter för att kunna märka någon skillnad, och så nära tror jag inte någon orkar att sitta.
Det här förutsätter naturligtvis att det är HD sändningar eller ex Blueray som man tittar på. Annars är det ingen skillnad
Kortfattat så betyder väl HD-ready att TV:n i sig kan ta emot dessa signaler? FULL-HD betyder väl även att den även kan återge denna kvalitet?

I övrigt så kan jag rekommendera www.swedx.se
Nja inte riktigt Fajjer
HD-ready innebär att TVn kan återge HD signalen, om man har en HD BOX, men inte dess fulla upplösning. Vilket FULL HD TVn gör, om man har en HD BOX


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem