Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionär

Pensionär

Fick för 4,5 år sen höra av en god vän som är rest.ägare att man betalar som pensionär mera skatt en som löntagare.Hon skickade mig också skatt tabellerna för att jämföra. Sista tiden har jag läst fler och fler insändare ang.detta.
Det är i så fall väll konstigt att man får ett slags straff skatt när man ju hjälpt till att bygga upp landet ekonomiskt. Det ska däremot vara tvärtom tycker jag.Eller?
Skulle gärna vilja höra vad Ni på forumet vet om detta och vad ni tycker,hälsar NKC
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

notkingcole!

För att få fler i arbete så har ett jobbskatteavdrag uppstått för folk som arbetar. Därför har vi
pensionärer högre skatt om man jämnför. Vad kan vi göra åt detta. Inte ett "skit".

Nu blir det så dåliga tider så jag är överlycklig om jag får min pension över
huvudtaget.

Vi protesterar mot att man ska betala mer i skatt som pensionär än när man arbetade. Ungefär 7 000 mer per år handlar det om. Det är konsekvensen sedan den nya regeringen införde jobbavdraget. Och det omfattas ju vi pensionärer inte av.

Du har rätt. Sverige är det enda landet som beskattar pensionärer hårdare än löntagare. I Norge är det tvärtom, lägre skatt för pensionärer.
För mera info om situationen för pensionärer se
http://pro.se/default.asp?special=1000&lngItemID=4151&openid=11661

Där står det bl a att på en pension på 13000 kr/mån (före skatt) betalar en pensionär ca 7000 kr mera i skatt per år. Det är ju djupt orättvist.
Leiake - du var snabbare att skriva än jag.
Annons
Hej NKC.

Pensionären har somregel inga skulder, många sitter med skuldfria hus, pengar på banken, skaffat sig det mesta dom behöveri form av prylar.

De som är verksamma idag behöver resurser för att bygga upp sin framtid.

Ingen anledning för den äldre generationen att lämna efter sig tillgångar genom arv till nästa generation.
jag har ett relativ dåligt pension och är darför tvungen att fortsätta jobba så mycket som mögligt men ,(vad jag tror) jag får inte någon jobbskatte avdrag för detta och inte heller blir mitt pension bättre fast jag jobbar och betalar min skatt.
Birger!

Ja, här går det undan.Ha.ha!!

Om nu regeringen favoriserar dom som arbetar så kan dom ju samtidigt inte
ge oss pensionärer bättre villkor. Det blir ju Ebberöds bank.

Undrar varför vi betalar skatt på ett bidrag som ju den statliga pensionen
är. Mycket konstigt. Man betalar ju inte skatt på social- och barnbidrag.

Jag tycker det är en djävla soppa alltihop.
Är man medlem i PRO så får man rabatt hos SJ, 70 % dagtid och 15 % nattåg på samtliga sträckor till o från Stockholm mellan 16-22 september. Den 19 sep. utövar PRO en manifestation i Stockholm vad gäller den skatt vi betalar...så varför ska man klaga???? tågresa
Jag klaga , varför ska staten ta in så höga skatter av vår pension, vi har ju betalt skatt på vår intjänade pension,och nu skatt igen.... höööög skatt.

Höööögst i världen. På detta all annan skatt!!! Skatt på besparingar!!

Högre skatt på villan. För att inte tala om bensinskatten.. Till detta låg pension.
Skatten är nog densamma men de som arbetar får ett jobbskatteavdrag direkt på lönebeskedet i stället för som brukligt att man får göra avdragen på deklarationen.
Pensioner är tydligen ett komplicerat kapitel. Det är inte alls så att alla pengar vi betalat in under åren återkommer som pensioner utan de är de som jobbar nu som skall till stor del försörja oss pensionärer så det gäller att ha så mångs som möjligt i arbete för att vi skall kunna få ut pensioner utan att den så kallade bromsen slår till.
Att sedan vara cementerade politiska partiföreträdare, oavsett block, inte kan stava till ordet pensionär, det är en helt annan sak.
Man kan i allafall vara glad över att pensionen kom punkligt även denna månad,det lilla som blev kvar.

Leiake!

Den kommer nog till dig med i morgon!! Ha,Ha

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem