Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Giftormar

Giftormar

Är det ok att har några av värdens giftigaste ormar i sin bostad??

Ju mer som har det,ju mer öka risken att någon rymmer en dag.

Har man otur blir man biten,och får man inte serium så är det ajöss.

Och inte nog med det, man måste har rätt serium.... då gäller det att veta vilken slags orm man blev biten av.

Och hur ska man veta det???? Den enda orm jag känner till är kobran,men vilken sorts kobra??

Räcker det inte med att svarta änkan kommit för att stanna!!!
Antal svar på detta inlägg: 9
Ha,Ha

Det var inte många som var rädda för "giftormar på rymmen"
Jag kan väl slänga in en kommentar då så du inte känner dig utanför he he.
Giftormar å andra kräldjur har inte i en lägenhet att göra å därmed basta. För det mesta så hålls dom i terrarium som är alldeles för små å då blir det djurplågeri. Sen har vi risken med att man skulle glömma stänga locket på terrariumet (stavas de så) då kan dom "små" liven rymma å de e nog inte så kul å bli biten av tex en giftspindel eller en giftig orm. Då hjälper inga alvedon å nåt serum de har ju dom flesta inte hemma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_mamba


Huga liga om denna kommer på rymmen!!!
Annons
Här är med nåt häftigt
http://www.minaxtarantulas.se/artiklar/phoneutria/phoneutria.html
Sådan här småkryp kommer hit med importvarar ex. USA-bilar. Svarta änkan har man ju hittat ett flertal av.

Dom har nog kommit för att stannar!!!
Japp men håll med om att dom e lite mer spännande än snok å vargspindlar även om dom kan va lite mer giftiga å ettriga.
Citat:
"Jag kan väl slänga in en kommentar då så du inte känner dig utanför he he.
Giftormar å andra kräldjur har inte i en lägenhet att göra å därmed basta. För det mesta så hålls dom i terrarium som är alldeles för små å då blir det djurplågeri. Sen har vi risken med att man skulle glömma stänga locket på terrariumet (stavas de så) då kan dom "små" liven rymma å de e nog inte så kul å bli biten av tex en giftspindel eller en giftig orm. Då hjälper inga alvedon å nåt serum de har ju dom flesta inte hemma."

Får lägga mig i detta lite här....

Dom som har giftormar har plikt att anmäla detta så att tillstånd ska utföras till hållaren av ormarna. Har dom inte tillstånd så kan man anmäla detta till kommunen så kommer dom och inspekterar.

Att terrariumen är för små är nog inte sanningsenligt till 100%.
Det finns regler att följa för alla som håller husdjur inkl. giftormar.
Dessa regler finns att läsa på Jordbruksverkets sida och dom faller inom L80

Där står alla mått och andra regler gällande hållande av husdjur.

Att någon skulle glömma stänga till dom är inte helt omöjligt men dom ska enligt regler hållas i terrarium med ett godkänt lås och i ett rum där ventiler och andra hål ska vara täckta samt att dörren skall vara låst.

Ang. serum så är det olagligt att ha hemma. Men skulle olyckan vara framme så skall ägaren ha papper på vilka djur han har och dessa bokförs i ett register så att drabbade ska kunna få någorlunda rätt serum.
Ex. Bor du i ett villaområde där det finns en kille/tjej som håller t.ex. diamantskallerormar så ska detta vara registrerat och då har sjukhusen koll på vad det kan vara för djur som någon blivit biten av om man berättar var man blivit biten någonstans (inte i benet då)....

Mvh Mattias
(som inte har giftormar och är inte intresserad av det iheller men har tillstånd från myndighet att hålla reptiler i mitt hem)
Problemet är ju att om någon släpper ut dom!! Vart hitta man dom??

Det finns ju folk som släpper ut minkar flera tusen!! Så varför skulle inte samma personer kunna släppa ut andra djur oxå!!

Kommer någon giftig orm ut i naturen.. Och någon blir biten,så är frågan?? Vilken slags orm var det?? Så man får rätt serium!!
Minkar brukar vara djur-rättsaktivisternas mål och jag tror inte giftormar är i deras skottvinkel.
Giftormar är inte en naturlig orm i sveriges fauna så det är ingen riska tt dom skulle släppas ut av aktivister.

Däremot så kan grannar m.m. gå emot innehavaren av dessa reptiler och kräva att kan skaffat rillstånd m.m. så brukar det bli ordning på det mesta.

Jag önskar inte att dessa ormar skulle bli frisäppta eftersom det finns stor chans att dom överlever i vårt klimat året runt.

Skulle det nu bli så att det händer så kommer det att finnas serum på fler sjukhus än idag...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem