Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Infoga bildproblem i OutlookExpress

Infoga bildproblem i OutlookExpress

Hej
Jag har precis upptäckt att det inte går att infoga en bild i ett meddelande då jag använder Outlook Express. Jag vet inte exakt när detta har uppstått, men det bör ha varit nu på senare tid. Jag misstänker att SP2 kan ha stökat till det.
Det som händer när jag infogar en bild i texten är att det blir bara ett rött kryss. Om jag då markerar bilden/krysset och kollar på egenskaperna för bilden så ser jag att sökvägen för bilden har ändrat sig och att en bokstav har försvunnit i sökvägen. Jag har nämligen flyttat katalogen "Mina dokument" till en separat hårddisk och den ligger då i en katalog som heter Våra dokument. Det är bokstaven Å i "Våra" som är borta när jag tittar på egenskaperna. Så här ser det ut: file:///F:/Vra dokument/Mina bilder/2004/2004-11-11/PICT1475.JPG.
Om jag då fyller i bokstaven å i sökvägen igen så fungerar det. Är det någon som har en idé om detta. När jag provar Outlook så är allt ok.

Kör Win xp home, sp2 och Office 2003
Antal svar på detta inlägg: 4
Å Ä Ö skall inte användas i sökvägarna. Det är inta alla program som förstår våra Nordiska tecken. Skriv vad som helst, men använd bara bokstäverna A-Z. Prova med Vara Dokument.

Mvh Jönsson
Kan fylla i att alla tecken förutom aA-zZ är potenta problem.

även +och- samt mellanslag kan vara bannlysta i vissa lägen
tex om man flyttar filer mellan olika OS och det gör vi ju på webben.
_ eller . ; : osv är tecken som förekommer men har specialfunktioner i vissa OS så de skall hellst undvikas
. är det tecken som skiljer filnamnet och extensionet med tre bokstäver som används i windows men som döljs i XP som standard. skriver man tex ett doc med filnamn som innehåller en extra punkt kan systemet se filen som något annat än ett doc.
Ett fil från tex MAC världen kan innehålla många punkter och kan vara hart när omöjligt för en vanliga att förstå varför den inte kan användas om man jobbar i en PC. osv.

OBS! börja inte ett filnamn med specialtecken om ni inte vet vad ni gör. Varför? jo en del av tecknen används i systemet för att tex
markera att filen är en systemfil eller en temporär fil som kan tas bort eller skrivas över osv.
Jag är medveten om begränsningarna i datorvärldens språkkunskaper, men min variant har fungerat på den här datorn i 2 år utan problem tidigare, MEN bra karl reder sig själv som det heter.
Jag kollade genom att logga in på min fru:s konto och fann då att där fungerade allt som vanligt. Alltås inget strul med SP2 osv. Började kolla i registret efter felaktiga nycklar men utan resultat.
Körde sedan igång utforskaren, ställde in visning för dolda mappar och började kolla min profil. I lokala inställningar och i Tempkatalogen hittade jag en mängd med filer så jag tog och rensade katalogen och helt plötslig så fungerade Outlook Express som vanligt?

Har ännu inte vågat att kasta alla filer eftersom jag inte vet om det är någon som behövs, utan jag kör väl några dagar innan jag tommer papperskorgen.
Annons
PerAsk , i temp katalogen kan du ta bort allt.
om det behövs filer där så återskapas de av programen själva, annars är det mest installationsfiler och loggar där och en och annat spyprogram kan hammna där

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem