Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Älgjakt på höstkanten

Älgjakt på höstkanten

Vi har kvar 1 stor på licensen, 9 djur. Vi har bestämt att det ska vara en tjur som ska skjutas.
Vi har jagat 3 dagar och endast kor kunnat skjutas.
Jag undrar om vi inte har tänkt fel. Varför inte skjuta det som dyker upp? Är det inte kalvarna vi ska spara?
En tanke att spara korna nu är att de troligtvis är med barn efter brunsten. Men - min undran är - hur tänker ni i andra jaktlag?
Antal svar på detta inlägg: 9
Värst vad lite älgjägare det måste finnas här.
Din frågeställning är inte så aktuell för oss då vi bara lyckats fälla en kviga av tilldelade 4+4
Däremot så har vi gott om björn på marken och det är dom som gör livet surt för oss som älgjägare.
Dom få stackare som inte björnen tagit rusar i väg kilometervis vid minsta störning och då är dom utanför marken då dom kanske uttröttad ställer sig för hunden, men till ingen nytta för oss då dom hamnat utanför jaktmarken.
Däremot har det ju tidigare år varit diskussioner om koförbud, tjurförbud och kalvförbud i olika omgångar genom dom ca 45 år som jag jagat.
Då älgen verkar trivas olika på olika marker så tror jag nog att man får ta det som kommer inom tillåtna ramar förståss.
Jag jagar 70 km rakt söder från där du bor
Jag jagar i norra Strömsunds kommun i Jämtland, vi har 8+8, i September fick vi 4 stora, könsfördelningen var 2+2 helt ok för våran del, men det var också de Älgar som observerades.

Däremot observerades 3 Björnar, varav 1 skjuten.

Oktober veckan observerades 2 Älgar varav 1 skjuten, en Ko, som inte bar tecken av att haft någon Kalv, men 2 Björnar observerades, detta talar sitt tydliga språk.
xyz!

Detta med jakt har jag provat. Mest på det motsatta könet,om jag skall vara
ärlig. He,he!

Men hur roligt kan det vara att sitta och vänta på sitt byte ensam i skogen.

I min lilla by finns JG-vapen. När dom har rea då blir det trångt.
Annons
Får man bara skjuta ett vuxet djur måste det ju bli en tjur.
En ko går ju knappast ensam utan har ju förmodligen kalv/kalvar med sig. En o annan fjoling utan kalvar finns ju oxå.
Det är inte roligt när det springer omkring moderlösa kalvar i skogen och skriker.

leike, JG har aldrig REA. Men dom har en jaktmässa en gång om året, det är troligen den du menar.

/B
Bosse!

Ha,ha! Men dom har halva priset under jaktmässan. Jag har köpt en jaktväst. Den kostade 2000:-/ Jag fick den för 1000:-.

Men ingen älg tyckte om den. Tyvärr!

Men däremot under min motionsrunda 500 meter från där du troligen bor så kom en älgko med sin kalv farande i 50 km/tim.

Man blir helt förstummad.
svenkalle - det är många jaktlag som haft samma problem med björn som ni. Kan bara konstatera att björnförekomsten ökat. Många lingonplockare har rapporterat björnspillning.
leiake jagar tydligen det som är lovligt året runt och ingen licens behöver han, inte ens det statliga jaktkortet. Och inget vapenskåp behöver han. Ett lycka till kanske han behöver.
Birger !

Ha,ha!

Idag fick jag napp. Hon heter Pia. Nyskild 58 år.
Snygg som tusan. Men hon har personliga problem.

Det har jag så det räcker.
Hej!
Mitt allra första inlägg här och lyckas visa mig så dum och okunnig...

Men jag bara måste få fråga er som verkar veta lite om älgjakt ett par frågor:

Hur går älgjakt till egentligen? Sitter det ett gäng uppe i ett torn hela tiden? Är det några som driver älgen åt jägarnas håll? Förföljer man älgen? Vad gör hundarna?

Anledningen till att jag frågar är att min hund har ett enda intresse här i livet, förutom att äta och sova förstås, och det är jakt. Men jag jagar inte själv och är som ni ser totalt okunnig. Kan man vara med bara som hundförare? Brukar det finnas behov av extra hundar? Skulle gärna vilja aktivera min hund med något som verkligen är intressant, så kanske hon slutar jaga på egen hand...

Det känns så pinsamt att kontakta jägare när man vet så lite. Men ni här verkar vara så schyssta allihop så jag vågade ställa mina dumma frågor här. Hoppas någon vill ta sig tid och berätta lite.
För att jaga älg måste hunden vara tränad för det ,det räcker inte med att vovven är allmänt jaktintresserad,, dessutom är det nog ett måste att även hundföraren är beväpnad med tanke på att en tränad hund även ställer älgar ibland samt att drevet kan gå tillbaka mot hundföraren..Men det kan finnas undantag...
Det skulle väl i alla fall inte vara roligt att bli ställd inför en skadeskjuten björn med en mora kniv i näven...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem