Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Svårstartad Bil

Svårstartad Bil

Hallå alla Finns här någon som är duktig på bilar?

Har en KIA Sephia -01 som är lite underlig ibland

Startar som den ska på morgonen , sen kör man lite rundor sen helt plötsligt när man ska starta så går den inte igång allt snurrar på som de brukar sen får den stå ett tag ( ca 5-15 min ) sen startar den
Den blev servad i sommras med bla stif,olja,filter och sånt som hör 1000 mila service till

Någon som har några bra tips
MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 6
Inte för att jag är nån fena på bilar men detta låter som att nån sensor inte vill låta bilen varmstarta. Jag har råkat ut för liknande och då var det luftmassemätaren som var kass.
Det enklaste är att låta en verkstad koppla in sin dator i motorn och se vad som händer vid startförsök.
Att försöka komma fram till vilken sensor som spökar hemma i garaget kan vara ganska bökigt. Då får du meka med vakumslangar och annat kul.

/B
det låter som ett värmefel i tändningen/bränsleinsprutningen
eller att de har trimmat den fel när den var inne senast.
åk in och be dem se över detta på verkstaden.
men var beredd på att de kommer att köra try and error och byta delar
som du får betala.
Det skulle kunna vara kondensatotn.
Annons
Pratade med bilfirman , dom kom med förslaget att de var chipet i nycklen till startspärren som kunde spöka , men så var inte fallet

Och att läsa av bildatorn går inte om inte motorservicelampan lyser

Så jag får väl leta vidare

Tacksam för fler tips

MVH Jinsson
Det låter precis som ett fel jag hade på min gamla Folka m/62. Den gången berodde det på att det lilla hålet på tanklocket hade ”kladdat” igen. Det blev ingen tryckutjämning i bensintanken. Dagens bilar är ju så mycket mer avancerade, så en så trivial sak kan väl inte inträffa. Eller?
Fixade med luftningen till tanklocket när jag kom hem från jobb får se imorrn om de gjorde någon nytta
Har åxå varit ute för de med en annan bil så Kanske kan de vara de
Jinsson

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem